Go to content

4 kluczowe korzyści z pracy zdalnej dla pracodawców

Ola|1 lipca 2020

Praca zdalna zdominowała ostatnimi czasy większość działań w niemal wszystkich firmach, w których jej wprowadzenie było tylko możliwe. Na masowe upowszechnienie tej metody działania wpłynęła oczywiście epidemia koronawirusa, z którą borykamy się w Europie od lutego tego roku.

Okazuje się, że praca zdalna przynosi w tych trudnych miesiącach szereg korzyści, chętnie wykorzystywanych przez pracodawców. Co ciekawe już teraz widać, że w wielu przestrzeniach ten model będzie nadal z powodzeniem funkcjonował, nawet po zdjęciu restrykcji sanitarnych.

Co może zyskać firma dzięki pracy zdalnej? Czy jest to dla niej rozwiązanie korzystne?

Tego dowiecie się z dzisiejszego artykułu, w którym prezentujemy 4 kluczowe korzyści dla pracodawców, wynikające z wprowadzenia pracy zdalnej w ich firmach.

Korzyści z pracy zdalnej dla pracowników

Zanim jednak przejdziemy do samych pracodawców, warto również przyjrzeć się drugiej stronie. Czy praca zdalna to rozwiązanie opłacalne dla osób zatrudnionych?

W tym przypadku odpowiedź jest zdecydowanie twierdząca. Wielu pracowników uznaje ją wręcz za jeden z większych benefitów. Szczególnie cenią ją młode osoby, a zwłaszcza millenialsi, ze względu na nienormowany czas pracy. W tym modelu to pracownicy sami decydują, kiedy wykonują swoje obowiązki, elastycznie dopasowując grafik do swoich potrzeb. Zachowują dzięki temu „work-life balance”.

Sporą korzyścią jest też oszczędność czasu i funduszy, wynikająca z braku konieczności codziennego dojazdu do miejsca zatrudnienia.

.

Masz dodatkowe pytania? Zadzwoń! +48 696 056 990

.

Nie tylko pracownik – zalety pracy zdalnej z punktu widzenia pracodawcy

Opisane powyżej korzyści sprawiają, że praca zdalna zyskuje wielu zwolenników wśród pracowników oraz freelancerów. Pozwala dopasować rytm obowiązków do indywidualnych potrzeb, bez obaw o sytuacje nieprzewidziane.

Spójrzmy teraz na zagadnienie oczami szefa. Czy praca zdalna jest równie korzystna dla osób zatrudniających? Na co może liczyć pracodawca, który wprowadza w przedsiębiorstwie pracę zdalną?

1.     Oszczędności – ograniczenie wydatków w firmie

Oszczędności wynikające z pracy zdalnej przybierają rozmaite formy i pomagają skutecznie zoptymalizować firmowy budżet.

W wielu przypadkach praca zdalna wiąże się z zatrudnieniem na umowę zlecenie lub o dzieło, a także ze współpracą B2B z freelancerami, prowadzącymi własną działalność gospodarczą.

Co to oznacza w praktyce? Zdecydowanie mniejsze koszty dla przedsiębiorcy, z którego spada obowiązek (całościowo lub częściowo w zależności od typu współpracy) odprowadzania na przykład składek do ZUS. Dzięki temu sporo pieniędzy pozostaje na firmowym koncie każdego miesiąca, przy zachowaniu optymalnego stanu zatrudnienia.

Oszczędności pojawiają się również w przypadku lokali firmowych. Przy wprowadzeniu pracy zdalnej znika konieczność utrzymywania przestronnych biur z pełnym wyposażeniem.

Jeżeli praca zdalna dotyczy tylko części czasu pracy, wielu przedsiębiorców decyduje się na wprowadzenie hot desking. W ramach tego rozwiązania osoby zatrudnione w firmie nie są przypisane do konkretnego biurka. Pozwala to efektywnie wykorzystać dostępne miejsce, bez niepotrzebnego mnożenia wydatków na wyposażenie i sprzęt biurowy.

Osoby oddelegowane do pracy zdalnej często korzystają też z własnego sprzętu, który mają w domach. To szansa na solidne oszczędzanie w firmie. Pracodawca nie musi bowiem wyposażać każdego stanowiska pracy we wszystkie potrzebne elementy. I choć jest zobowiązany przepisami prawa do wypłacenia ekwiwalentu osobie zatrudnionej pracującej na swoim laptopie, to jego wartość jest i tak zazwyczaj niższa niż zakup urządzeń biurowych.

2.     Zwiększona wydajność pracy

Z kwestią kosztów zatrudnienia ściśle wiąże się zagadnienie wydajności. Wspomnieliśmy w przypadku pracowników o tym, że praca zdalna daje im elastyczność działania. W tej opcji tkwi również kolejna korzyść dla pracodawców.

Osoby zatrudniające w systemie pracy zdalnej nie płacą bowiem za codzienny czas przebywania w biurze, a za konkretne efekty. Nie interesuje ich, kiedy pracownik wykona swoje obowiązki. Zwracają uwagę na finalny efekt. Odpada zatem problem, z którym wielu pracodawców próbuje się bezskutecznie uporać w pracy stacjonarnej, czyli liczne przerwy na papierosa lub kawę.

Praca zdalna nastawia się na efekty, co niejednokrotnie przynosi większą skuteczność codziennego działania.

3.     Dostępność pracowników

Wielu przedsiębiorców boryka się z problemem dostępności na miejscu wykwalifikowanych kadr. W przypadku pracy zdalnej kwestia lokalizacyjna przestaje być aż tak istotna. Bez przeszkód można bowiem zatrudnić najlepszych specjalistów z innych miast, jeśli tylko ich doświadczenie i kompetencje wpisują się w charakter przedsiębiorstwa oraz potrzeby konkretnego zadania.

Zatrudnienie najlepszych nie wiąże się zatem z koniecznością relokacji pracowników. Mogą pracować w dowolnym miejscu w kraju lub nawet poza jego granicami, wykorzystując nowoczesne narzędzia do komunikacji.

Z kolei w przypadku częściowego oddelegowania pracowników stacjonarnych do pracy zdalnej, na przykład przez dwa, trzy dni w tygodniu, ich dostępność jest również zdecydowanie większa, nawet jeśli pojawi się choroba dziecka lub sytuacje losowe, nie ma tak naprawdę przeszkód do dalszego świadczenia pracy na rzecz pracodawcy.

4.     Wynajem pracowników na godziny

Rosnąca popularność pracy zdalnej sprawia, że obecnie powstaje wiele nowych, elastycznych modeli współpracy – dogodnych dla pracowników oraz pracodawców.

Jednym z takich rozwiązań jest choćby zatrudnianie na godziny, co umożliwiamy w ramach platformy Zdalni.pl, która łączy pracodawców z idealnymi pracownikami.

Rozwiązanie tego typu sprawdza się perfekcyjnie nawet w mikro i małych przedsiębiorstwach, które nie potrzebują etatowych pracowników, a tylko osoby do działania przy konkretnych projektach.

Co to daje? Obniża się koszty, zwiększa efektywność, gdyż bez trudu znajduje się odpowiednie osoby do realizacji zadań, bez konieczności przekwalifikowywania lub uzupełniania kompetencji. A to oczywiście przekłada się na większą efektywność oraz mniejsze koszty zatrudnienia.

***

Praca zdalna to rozwiązanie niezmiernie elastyczne, przynoszące szereg możliwości, których nie daje stacjonarne działanie w przestrzeni biurowej – zarówno dla pracowników, jak i ich pracodawców.

Jeżeli zadba się o odpowiednią organizację pracy oraz wykorzysta odpowiednie modele działania (całościowa lub częściowa praca zdalna, B2B, zatrudnienie na godziny), można zwiększyć efektywność małych i średnich przedsiębiorstw oraz zoptymalizować wydatki. A to przekłada się na wzrost zysków oraz lepszą pozycję na rynku w stosunku do konkurentów z branży.

Chcecie dowiedzieć się więcej, jak zorganizować pracę zdalną również w Waszej firmie? Zapraszamy do kontaktu z naszymi ekspertami, którzy pomogą znaleźć najbardziej efektywne i korzystne rozwiązania, w pełni dopasowane do Waszych potrzeb.

.

Masz dodatkowe pytania? Zadzwoń! +48 696 056 990

Udostępnij artykuł!

facebook twitter linkedin

Przeczytaj inne nasze artykuły