Go to content

Copywriter – czy każdy może nim zostać?

Ola|28 lipca 2020

Copywriting jest zawodem polegającym na pisaniu wszelkiego rodzaju tekstów. Zaczynając od tych najprostszych, służących jedynie do zapełniania treści i mających wpływ na pozycjonowanie, poprzez bardziej specjalistyczne artykuły, wymagające posiadania już określonej wiedzy lub wykonania dogłębnego research’u, a na kreatywnych i sprzedażowych hasłach kończąc.

Rozpoczynając swoją przygodę z pisaniem artykułów – pomimo, iż z natury jestem raczej optymistką – szczerze mówiąc początkowo byłam tym przerażona! Wychodziłam bowiem z założenia, że to praca kompletnie nie dla mnie i, że na pewno się w niej nie sprawdzę. Jednak po napisaniu pierwszych dwóch tekstów – w ocenie innych, lecz również własnej – okazało się, że sytuacja wygląda inaczej niż początkowo się spodziewałam. Krótko mówiąc, ku swemu wielkiemu zaskoczeniu, moje obawy na szczęście się nie potwierdziły. Wprost przeciwnie. Jakkolwiek nieskromnie to zabrzmi, przede wszystkim dość szybko przekonałam się, że posiadam po temu odpowiednie wyczucie oraz niezbędne predyspozycje, w efekcie czego to, co na starcie wydawało się takie trudne – w rzeczywistości stało się moją zawodowa szansą, którą udało mi się wykorzystać. Aktualnie, z perspektywy ponad półrocznej pracy w tej właśnie branży, z pełnym przekonaniem empirycznie mogę stwierdzić, iż zupełnie nie wyobrażam już sobie innego zajęcia.:)

Czy każdy może zostać copywriterem?

No właśnie, czy każdy nadaje się do pracy copywritera… Odpowiedź na to pytanie bynajmniej nie jest wcale tak oczywista i jednoznaczna jak mogłoby się wydawać. Jeśli bowiem pełnoprawnym copywriterem nazwiemy osobę piszącą teksty tzw. zapleczowe, czyli o niskiej bądź nawet zerowej wartości merytorycznej – odpowiedź brzmi wtedy “tak”. Do takiej pracy istotnie nadaje się praktycznie każdy, kto choćby odrobinę zaznajomiony jest z klawiaturą komputera i naszym ojczystym językiem. Jeżeli jednak w grę wchodzą treści z rodzaju tych bardziej ambitnych – nie każdy domorosły copywriter nadaje się do ich pisania. No i przede wszystkim nie każdego można nazwać wtedy w pełni profesjonalnym copywriterem.

Są oczywiście osoby, które uważają, że pisać teksty może prawie każdy. Niemniej jednak bazując na własnym doświadczeniu skłonna byłabym raczej twierdzić, iż copywriter powinien posiadać w tym zakresie pewne określone predyspozycje i polot, krótko mówiąc „to coś” – bez tych podstawowych czynników trudno będzie mu się odnaleźć w tej branży, a tym bardziej odnieść w niej jakikolwiek sukces

Kim tak naprawdę jest copywriter?

Każdego dnia w sieci pojawiają się setki (jeśli nie tysiące) nowych stron, a na nich miliony znaków tekstu. Niektóre strony są na tyle interesujące, że zachwycają i przyciągają uwagę na dłużej, inne z kolei angażują przeciętnego czytelnika w stopniu niewielkim lub wcale. Zasadniczy wpływ na tę kwestię ma niewątpliwie fakt, kto przygotował treść umieszczoną na stronie. Jeżeli za tekstami stoi profesjonalny copywriter, to jego treści będą z pewnością przyciągać i intrygować. W innych przypadkach może być to jednak zwykły zlepek słów, stworzony pod roboty Google. Należy bowiem zaznaczyć, iż Google niemal na każdym kroku podkreśla istotę tworzenia wartościowych i unikalnych treści. Ale przejdźmy do sedna: kim właściwie jest copywriter i jakie są jego główne zadania?

Definiując pojęcie copywritera i obrazując na czym polega jego praca, w skrócie można powiedzieć, że jest to osoba, która zajmuje się przygotowywaniem wartościowych treści przeznaczonych do publikacji, w których skład wchodzą różnego rodzaju posty i artykuły pojawiające się w Internecie i czasopismach. Ale to również treści drukowane na materiałach reklamowych, takich jak: ulotki, biuletyny, tudzież broszury. Rolą copywritera nierzadko jest też przygotowywanie haseł, czy nawet pełnych scenariuszy spotów reklamowych, filmów publikowanych na przykład na YouTube itp. Generalnie można więc rzec, że funkcja copywritera jest jakby połączeniem kilku różnych zawodów: redaktora, dziennikarza oraz pracownika agencji reklamowej.

SEO copywriter – co oznacza ten skrót?

Copywriting to tak naprawdę pojęcie bardzo szerokie, w którym zawiera się zarówno web copywriting, a także content copywriting i copywriting SEO. Najogólniej rzecz ujmując, jest to tworzenie tekstów na potrzeby procesu, do którego należy na przykład pozycjonowanie stron. Warto też tutaj nadmienić, że podobnie jak samo SEO, tak i SEO copywriting dynamicznie się zmienia. Tak więc copywriter SEO musi dostosowywać swą pracę do nowych algorytmów i różnych wytycznych. Dzisiaj treści pisane na potrzeby pozycjonowania stają się coraz bardziej wartościowe, tak aby były ciekawe dla osób je czytających, a nie tylko dla robotów wyszukiwarki.

Dość często słyszy się, że określenie copywriter dotyczy osób pracujących w agencjach marketingowych. Ci, którzy tworzą treści na strony internetowe, mające na celu poprawę widoczności witryn w wyszukiwarkach, nazywani są właśnie SEO copywriterami. Osoby te zajmują się tworzeniem precli, opisów do katalogów, opisów produktów i tekstów tzw. zapleczowych oraz synonimizowanych.

Czym są ww. precle?

Precle to nic innego, jak najmniej wartościowe – w sensie jakościowym – treści, przygotowywane na strony internetowe. Nazwa ta wzięła się z angielskiego określenia: presell page. Nie są to jednak treści pisane dla ludzi, a jedynie dla robotów wyszukiwarek, dlatego ich wartość merytoryczna jest raczej znikoma. Należy również pamiętać, że nie muszą być one nawet treściowo związane ze słowem kluczowym.

Czy copywriter musi posiadać odpowiednie wykształcenie?

Copywritingiem zajmują się przeważnie osoby, które ukończyły studia filologiczne lub dziennikarskie. Wynika to z faktu, że w trakcie zajęć można po prostu lepiej poznać tajniki języka polskiego (a przy okazji utrwalić zasady ortografii, interpunkcji i stylistyki), jak również poszerzyć wiedzę w zakresie marketingu oraz nauczyć się rozróżniać poszczególne rodzaje tekstów. Jednakże bardziej od wykształcenia i liczby posiadanych dyplomów liczy się tu kreatywność i warsztat, warto więc podkreślić, że nawet dobrze wykształcony copywriter powinien ciągle udoskonalać swoje umiejętności. A wszystko po to, aby nie popaść w rutynę i stale szukać sposobów na uatrakcyjnienie tworzonych przez siebie treści. Dlatego w copywritingu od teorii ważniejsza jest praktyka, w związku z czym właśnie brak kierunkowego wykształcenia nie powinien stanowić jakiejś znaczącej bariery.

Główne cechy dobrego copywritera.

Wymienić można przynajmniej kilka cech, jakimi powinien wyróżniać i charakteryzować się copywriter z prawdziwego zdarzenia, ale przede wszystkim do zestawu tego należą na pewno:

Umiejętność wyszukiwania i zbierania informacji. Bardzo często jest tak, że copywriterzy w ciągu dnia piszą kilka lub nawet kilkanaście tekstów o zróżnicowanej tematyce, nie zawsze dobrze im znanej – nie znaczy to jednak bynajmniej, że nie można wtedy przygotować wartościowego i rzetelnego artykułu. Dobry copywriter jest w stanie szybko znaleźć strony internetowe pełne przydatnych informacji, które wykorzysta do tworzenia tekstów. Nie zawsze są to witryny wyświetlające się już na pierwszej stronie wyszukiwarki i czasem trzeba poświęcić na takie poszukiwania nieco więcej czasu, co oczywiście wymaga pewnej cierpliwości.

Kreatywność. Bez kreatywności raczej trudno jest napisać ciekawy dla czytelnika tekst, w którym na dodatek muszą pojawić się konkretne słowa kluczowe – niekiedy nietypowe i dziwne. Copywriter tworzy swoje teksty od podstaw, w oparciu o zgromadzone wcześniej źródła. Naturalnie nie może ich przepisywać dosłownie lub zmieniać jedynie pojedynczych słów, bo nie na tym to przecież polega. A żeby artykuł był interesujący, kreatywne podejście do tematu jest elementem wręcz koniecznym i nieodzownym.

„Lekkie pióro”. Przeglądając ogłoszenia z ofertami pracy dla copywriterów, niemal w 100% prawdopodobne jest, że w kategorii „wymagania” w każdym z nich pojawi się określenie „lekkie pióro” – co to właściwie oznacza? Najogólniej mówiąc jest to sprawne posługiwanie się językiem polskim, umiejętność swobodnego układania poprawnych stylistycznie i logicznie zdań oraz przygotowania tekstu o dowolnej tematyce. Copywriterzy mogą specjalizować się w konkretnych dziedzinach, na przykład: nowych technologiach, motoryzacji, modzie, zdrowiu, biznesie etc. Niemniej jednak na początku kariery powinni radzić sobie także z różnymi innymi tematami, w zależności od zleceń. Dobry copywriter potrafi napisać artykuł na określoną liczbę znaków lub słów, nawet na najbardziej wymyślny, tudzież najprostszy temat.

Organizacja pracy i dotrzymywanie terminów. Praca copywritera oparta jest na dotrzymywaniu wyznaczonych terminów, co w tej profesji jest rzeczą bardzo istotną. Początkowo może być to nieco trudne i niektórzy szybko się zniechęcają, jednak umiejętność pracy pod presją czasu jest w copywritingu niezwykle ważna. Bywają dni, kiedy zlecenia wręcz zaczynają się piętrzyć, a deadline nieubłaganie się zbliża. Oczywiście nikt z nas nie jest robotem i od czasu do czasu można poprosić klienta o wydłużenie ostatecznego terminu oddania tekstu, jednak nie wolno tego robić nagminnie. Copywriter niedotrzymujący terminów postrzegany jest jako mało profesjonalny, a niektórzy taki stan rzeczy odbierają nawet jako brak szacunku. Co ważne, utrzymywanie stałego kontaktu jest koniecznością – nie tylko wobec klientów, ale też wobec pracodawcy. Nie ma bowiem nic gorszego niż odpisywanie na wiadomości po upływie kilku tygodni i to z różnymi wymówkami, wyjaśniającymi na przykład brak realizacji zadania.

Wiedza z zakresu marketingu i SEO. Aby tworzone przez copywritera teksty były skuteczne, nie wystarcza odpowiednie użycie i rozmieszczenie słów kluczowych. Trzeba też wiedzieć, jak dobierać poszczególne konstrukcje językowe (zwłaszcza te perswazyjne) i rozumieć, w jaki sposób działa Internet. Dotyczy to nie tylko SEO copywriterów, ale i tych pozostałych.

Jak zostać copywriterem?

Osoby posiadające wymienione powyżej cechy, a także te, które chcą je doskonalić, mogą bez przeszkód spróbować swoich sił w copywritingu. Nawet jeśli początki będą wydawać się trudne, to przecież bez odpowiedniego uporu i determinacji nie odniesiemy sukcesu praktycznie w żadnym zawodzie. Chcąc zostać copywriterem, możemy zgłosić się do agencji marketingowej i zapytać o praktyki lub staż. To świetna opcja m.in. dla studentów, którzy w ten sposób mogą rozwijać swe umiejętności, a przy okazji zyskać źródło dochodu. Istnieją też specjalne platformy stworzone właśnie specjalnie dla copywriterów, na których publikowane są konkretne zlecenia. Co prawda stawki za większość z nich nie są zbyt wysokie, ale zawsze można potraktować to jako szansę na zyskanie nowego doświadczenia i wzbogacenie swojego portfolio.

Życie copywritera być może nie jest usłane różami, ale niewątpliwie stanowi zawód dosyć ciekawy. Każdego dnia można rozwijać wyobraźnię i poszerzać swą wiedzę o świecie, a przy tym pracować w domowym zaciszu – co ciekawe, także na etacie. Jeśli masz więc wrażenie, że copywriting to praca, w której się jak najbardziej odnajdziesz, to nie czekaj ani minuty – po prostu zacznij pisać! Możliwe, że stanie się to Twoim sposobem na życie oraz metodą zarobkowania. Przy okazji wszystkim copywriterom, i sobie samej właściwie też, życzę wyłącznie ciekawych tematów i niekończącej się inspiracji.

Jak znaleźć dobrego copywritera?

Teoretycznie wydawać by się mogło, że znalezienie wykwalifikowanego copywritera to nic trudnego, w zasadzie łatwizna! W końcu przecież na większości portali z ogłoszeniami stale zamieszczanych jest mnóstwo ofert od osób, które zajmują się właśnie tworzeniem treści. Jednak jak się okazuje, w rzeczywistości sprawa wcale nie jest taka prosta.

Przed wyborem copywritera warto na pewno zapoznać się z jego portfolio, co pozwoli przede wszystkim ocenić styl i jakość pisanych przez niego treści. Jest to bardzo istotne, gdyż nawet przy wysokiej jakości tekstów okazać się może, iż styl danej osoby nie będzie nam odpowiadał. Warto też spytać o referencje bądź listy polecające od poprzednich zleceniodawców – merytoryczna jakość tekstów i ich stylistyka powinny być dla zleceniodawcy głównym wyznacznikiem. Oczywiście liczy się również cena, szczególnie gdy firma ma ograniczony budżet na działania marketingowe. Jednak zawsze trzeba pamiętać tu o zasadzie, że w większości przypadków za ceną idzie też jakość.

Czy copywriting to zawód dla wybranych?

W tej pracy, na równi z inteligencją, przede wszystkim liczy się tzw. feeling, czyli po prostu wyczucie i odpowiednie podejście do danego tematu, które po prostu albo się ma albo nie. I choć z biegiem czasu i doświadczenia pewnie można je w sobie do jakiegoś stopnia wykształcić, to jednak posiadanie w tym aspekcie wrodzonych predyspozycji jest jednak rzeczą nadrzędną, której raczej trudno jest się w pełni wyuczyć. Pisząc, copywriter nie tylko dzieli się swoją „suchą” wiedzą i wiadomościami, ale pracuje także nad ładnym „opakowaniem” przygotowywanych przez siebie treści. Dba więc o spójność oraz adekwatne dostosowanie komunikatu do konkretnej tematyki oraz kanału, w jakim zostanie on opublikowany. Często nadaje też ton i nie może zapominać przynajmniej o podstawowych zasadach SEO.

Konkretne przykłady…

Jeśli copywriter przygotowuje artykuły dla jakiejś poważnej firmy, nie może sobie oczywiście pozwolić na ewentualne frywolne zwroty i w ogóle nieprofesjonalny język. Z kolei, gdy zajmuje się formą luźniejszą, a więc na przykład redaguje posty – powiedzmy na bloga, czy na facebooka – skupia się wtedy na określonych odbiorcach oraz ich zaangażowaniu w temat. W przypadku maili i newsletterów musi zaciekawiać i skłaniać do wykonania konkretnej akcji: na przykład otwarcia maila lub kliknięcia zawartego w nim linka. Natomiast w sytuacji, gdy pisze hasła na ulotki czy biznesowe oferty, do jego zadań należy wówczas skoncentrowanie się na walorach danej oferty oraz użyciu perswazji i przekonania klienta, aby promowana usługa bądź produkt sprzedały się jak najlepiej.

Rodzaje/typy copywriterów.

Zgodnie z powyższym układem, copywriterów podzielić można na dwie zasadnicze grupy – tych z powołania, którzy tworzą znakomite teksty i każde wpisane przez nich na klawiaturze zdanie jest ułożone z największą precyzją; oraz tych, którzy copywriting traktują, jak typową pracę „przy taśmie” – na zasadzie: byle więcej, byle szybciej… Tę ostatnią grupę, rzecz jasna, nigdy nie będzie można nazwać dobrymi copywriterami.

Nikt z nas naturalnie nie rodzi się idealny i każdy, nawet najlepszy pracownik – nie tylko na tym konkretnym obszarze, lecz w zasadzie na każdym innym – dążąc do perfekcjonizmu lub po prostu chcąc podwyższyć swe kwalifikacje, musi się nieustannie dokształcać i szlifować swój warsztat. Niemniej jednak pewnego talentu oraz wspomnianego już wcześniej feeling’u raczej nauczyć się nie da.

A Wy co na ten temat sądzicie? Czy jest to zawód tylko dla wybranych, czy też każdy może go wykonywać? I czy podobnie rzecz wygląda w przypadku blogerów – czy wszyscy mogą prowadzić bloga? Czy jednak świat blogerów również powinien odznaczać się wysoką jakością wypowiedzi – zarówno językowo, jak i treściowo? Może zechcecie podzielić się swoją opinią, do czego zresztą bardzo serdecznie zachęcam! 😉

Z pozdrowieniami

Bogusia Bińkowska (Migotk@)

Udostępnij artykuł!

facebook twitter linkedin

Przeczytaj inne nasze artykuły