Copywriting to coraz bardziej złożony obszar, także w kontekście biznesowym. Zajmuje się głównie tworzeniem treści reklamowych i marketingowych. Podczas ich redagowania stale trzeba mieć na uwadze motywacje, potrzeby i język odbiorców. Teksty powinny się różnić, biorąc pod uwagę, czy kierowane są do firm (B2B, Business-to-Business), czy do konsumentów (B2C, Business-to-Consumer). Wprawdzie cel – przekonanie grupy docelowej do podjęcia konkretnego działania, jest podobny. Należy jednak osiągnąć go, posługując się odmiennymi sposobami. Czy copywriting B2B i B2C więcej czynników łączy, czy dzieli?
Co łączy copywriting B2B i B2C?
Skoncentrowanie na grupie docelowej
Profesjonalne zespoły copywriterskie muszą zrozumieć potrzeby odbiorców, bez względu na to, czy tworzą treści biznesowe, czy też dla indywidualnych konsumentów. Redagowane teksty zawsze powinny udzielać odpowiedzi, wyjaśniać najważniejsze zagadnienia i spełniać oczekiwania grupy docelowej. Proponowane oferty i możliwości muszą faktycznie rozwiązywać realne problemy.
Przejrzysta forma i prostota przekazu
Copywriting B2B i B2C kładzie nacisk na to, aby treść była klarowna i zrozumiała. Przesadnie skomplikowane teksty są w stanie sprawić, że potencjalna grupa klientów poczuje się zniechęcona. Komunikat kierowany do osób spoza grona specjalistów powinien być pozbawiony fachowych sformułowań i żargonu.
Call to action (wezwanie do działania)
Skuteczny copywriting B2B i B2C musi zawierać oczywiste wezwanie do działania, które bezproblemowo i przekonująco kieruje w stronę podjęcia konkretnej aktywności. Najczęściej spotykanymi formami CTA są: przyciski w aplikacjach lub na www (Kup teraz, Zarejestruj się, Pobierz, Zobacz więcej, Dodaj do koszyka), prośba o pobranie oferty lub zapisanie się do newslettera. Umiejętnie sformułowane wezwanie do działania to jeden z kluczowych elementów, który czyni skutecznym copywriting B2B i B2C.
Różnice w copywritingu B2B i B2C
Grupa docelowa i proces decyzyjny
Copywriting B2B i B2C różni się pod względem odbiorców. W modelu B2B treści kieruje się do firm i specjalistów, a nierzadko też do osób na stanowiskach kierowniczych. Ta grupa odbiorców prezentuje określone potrzeby. Podejmowane przez nią decyzje zakupowe muszą uwzględniać mnogość aspektów i być poddane analizom. Dlatego też copywriting B2B powinna cechować precyzja, techniczny ton i bazowanie na faktach. W B2C natomiast głównymi odbiorcami treści są klienci indywidualni. Przejawiają oni tendencje do podejmowania impulsywnych decyzji, których generatorem są chwilowe emocje.
Styl komunikacji i ton
Copywriting B2B i B2C są także odmienne w zakresie stylu wypowiedzi. Bardziej formalny ton komunikatów przybiera przeważnie B2B. Jego nadrzędnym zadaniem jest zaprezentowanie korzyści biznesowych, do których należą zwłaszcza: wzrost efektywności, optymalizacja kosztów, wykorzystanie innowacyjnych technologii czy przewaga nad konkurencją. W modelu B2C występuje bardziej swobodny i emocjonalny ton. Tematyka treści często nawiązuje w tym przypadku do osobistych korzyści, stylu życia, rozrywki czy natychmiastowego rozwiązania codziennych problemów. Wszystko to oczywiście poprzez zakup produktu czy skorzystanie z usługi.
Długość i forma treści
Copywriting B2B i B2C różni się także w zakresie długości treści i jej formy. Teksty dla B2B zwykle są dłuższe i bardziej obszerne. Wśród nich występują m.in. raporty, case studies czy kompleksowe opisy produktów. Odbiorcy potrzebują bowiem szczegółowych informacji, aby podjąć decyzję zakupową. Z kolei w B2C treści są krótsze, ale jednocześnie bardziej angażujące i o większym poziomie dynamiki. Odbiorca nie chce poświęcać zbyt dużo czasu, kierowany do niego przekaz musi być zatem szybki i łatwy do przyswojenia.
Copywriting B2B i B2C – podsumowanie
Copywriting B2B i B2C wykazuje znaczące rozbieżności, szczególnie w zakresie tonacji, stylu oraz podejścia do grupy docelowej. Kluczowym aspektem w drodze do marketingowego sukcesu jest więc przede wszystkim zrozumienie, do kogo kierowana jest treść. Z tą jednak różnicą, że w B2B na pierwszym planie uwzględnić trzeba dane i fakty, a w B2C priorytetem są emocje i nastawienie na rozwiązywanie bieżących problemów.
Magda Bebel