Go to content

Do czego służą bazy danych?

Ola|23 lutego 2021

Baza danych to podstawa istnienia i funkcjonowania wielu stron internetowych, a także firm. Twórcy, operatorzy i analitycy baz danych są, zatem niezbędni do tego by system informacji mógł istnieć i się rozwijać.

Baza danych jest zbiorem informacji np. o użytkownikach jakiegoś portalu, istniejących firmach w danym obszarze, książkach znajdujących się w bibliotece, cenach towarów lub usług. Wszystko zapisane jest w tabelach. My zakładając konto na Facebook’u, również wpisujemy się do bazy danych tego właśnie portalu społecznościowego. Jego administratorzy widzą nasze dane, a także i my możemy znaleźć naszych znajomych, na przykład wpisując w wyszukiwarkę ich nazwisko.

Kto korzysta z baz danych?

Wiele instytucji, jak na przykład wspomniane wyżej biblioteki nie mogłyby istnieć, gdyby nie bazy danych, w których zapisane są zbiory posiadanych książek, skatalogowanych, ponumerowanych i opisanych. Dodatkowo system wypożyczeń i zwrotów opiera się o kolejną bazę danych użytkowników biblioteki. Każda osoba przy zapisie do biblioteki otrzymuje swoją kartę lub numer i wpisywana jest w system komputerowy. Dzięki temu łatwo można sprawdzić daty, w jakich wypożyczała i oddawała książki.

Jednymi z popularniejszych baz danych, z których pewnie wielu z nas często korzysta, jest Allegro i Ceneo. Sklepy Internetowe czy porównywarki produktów są niczym innym, jak właśnie wielkimi bazami danych. Dzięki swojej konstrukcji łatwo możemy znaleźć, to, co nas interesuje czy porównać ceny tego samego produktu oferowane przez różnych sprzedawców. Można, więc powiedzieć, że baza danych, jest także katalogiem.

Wykorzystanie baz danych w branżach Call center i Contact center

Wiele firm, o różnych branżach, potrzebuje baz danych, by czerpać z nich informacje oraz dane kontaktowe potencjalnych klientów. Często regulaminy czy umowy, które podpisujemy, a niekoniecznie uważnie czytamy, zawierają informację o udostępnieniu lub przetwarzaniu naszych danych osobowych do pewnych celów. Zdarza się, że bywają one wykorzystywane przez pracowników call center w celach marketingowych, a stąd właśnie dostajemy telefony z propozycją zakupu zestawu garnków, po okazyjnej cenie, albo informacją, że gdzieś czeka na nas nagroda. Warto, więc wiedzieć, co podpisujemy albo gdzie podajemy swoje dane. Zazwyczaj jednak chodzi o to, aby tymi potencjalnymi klientami były firmy i przedsiębiorstwa. Na przykład dla producenta i dostawcy pewnej serii kosmetyków ważne jest to, w jakich sklepach są one sprzedawane i gdzie może wysyłać swój towar, a także, jakie sklepy, które jej jeszcze nie posiadają w asortymencie, mogłyby być nim zainteresowane.

Innym przykładem jest baza pacjentów w rejestracji medycznej, w której zapisywane są dane klientów konkretnej przychodni, pakiety usług medycznych, z jakich korzystają, daty wizyt, przypisani lekarze rodzinni czy kolejne umówione wizyty. Rejestracja odbywa się przez usługę contact center, nie ma, więc żadnego problemu, aby obsługa pacjentów oraz bazy danych przebiegała całkowicie zdalnie. Obie te rzeczy mogą być połączone jednym systemem, a więc w momencie, gdy zadzwoni klient, już dzięki powiązanemu numerowi telefonu, zdalna asystentka zobaczy jego dane w bazie rejestracyjnej.

Czy tworzenie baz danych jest trudne?

Również pracownicy portalu zdalni.pl pracują nad tworzeniem baz danych na potrzeby swoich klientów. W bazie prężnie działa wynajem pracowników na godziny, którzy zawsze pozostają do dyspozycji i służą pomocą. Choć może się to wydawać trudne i ciężkie, nie jest to niczym skomplikowanym, a nasi eksperci potrafią utworzyć kilkaset rekordów dziennie. Jest wiele narzędzi, dzięki którym można projektować bazy wszelkiego rodzaju, jednak najprostszym i wystarczająco rozbudowanym jest program Excel. Wspomniane rekordy, to inaczej wiersze tabeli. Wiersze dzielą się na pola i kolumny. Jeden rekord, a więc jeden wiersz zawiera pełne informacje na temat danego klienta, firmy czy przedmiotu. Niech to będzie na przykład: imię, nazwisko, numer PESEL, miejsce zamieszkania, województwo, numer telefonu i e-mail; z czego każde z nich wpisane jest w jedno pole wiersza. Excel pozwala układać dane chronologiczne lub numerycznie, możemy więc wybrać główną informację na przykład numer PESEL, dzięki której będziemy identyfikować klientów.

Bardzo często pracodawcy w ofertach pracy zaznaczają, że od kandydata wymagana jest przynajmniej podstawowa znajomość Excela lub całego pakietu programów Office. Nie jest to jednak wiele. Większość z nas potrafi obsłużyć tabelę, a w razie potrzeby w Internecie znajdziemy mnóstwo poradników i pomocniczych informacji, jak wykonać jakąś czynność. Dobry pracodawca powinien także zadbać o przeszkolenie i rozwój członków swojego zespołu. Sama praca natomiast może odbywać się w elastycznych godzinach, oczywiście o ile nie będzie połączona z telefoniczną obsługą klienta, która ma swoje normy czasowe. Wystarczy posiadać komputer i dostęp do Internetu, a miejsce pracy może być zupełnie dowolne. Jest to świetny zawód dla studentów, osób mających trudności z poruszaniem się, czy sprawującym opiekę nad członkiem rodziny.

Monika Łojba

https://zdalni.pl/p/bazy-danych/

Udostępnij artykuł!

facebook twitter linkedin

Przeczytaj inne nasze artykuły