Go to content
Czerwony klawisz z napisem E-book

Jak napisać e-book lub poradnik?

Ola|22 kwietnia 2022

Codziennością każdego copywritera jest pisanie postów do social mediów, opisów produktów na strony sklepów internetowych, a także pisanie artykułów na blogi firmowe. Zdecydowanie rzadziej otrzymujemy zlecenia dotyczące stworzenia e-booka lub poradnika. E-book to dodatkowy content do wysłania subskrybentom newslettera albo umieszczenia na stronie internetowej w zakładce „do pobrania”. Jest on zwykle rozszerzeniem wiedzy dostępnej na blogu firmowym. Ma za zadanie wyjaśnić określone zagadnienie w prosty sposób, krok po kroku. Copywriting to jedna z naszych flagowych usług, dlatego stworzenie swojego e-booka możesz oddać w nasze ręce. Jeśli jednak chcesz zabrać się do tego zadania samodzielnie, wcześniej zapoznaj się z naszymi wskazówkami.

Dlaczego e-book?

E-book to spora inwestycja. Jego stworzenie wymaga zarówno nakładów finansowych, jak i czasu – na pewno większych niż, chociażby pisanie artykułów blogowych. Przed przystąpieniem do planowania treści warto ustalić, jaki cel biznesowy ma spełniać. Oczywiście, wydanie contentu w postaci raportu, poradnika lub właśnie e-booka jest od jakiegoś czasu na topie i wiele firm robi to po prostu po to, aby być na czasie. Jednak inwestycja w e-booka ma większą szansę zwrócić się wtedy, kiedy jego celem będzie coś więcej, niż podążenie za modą.

Do kogo i o czym piszesz e-booka?

Przed przystąpieniem do tworzenia treści do e-booka za każdym razem należy odpowiedzieć sobie na trzy kluczowe pytania. Musisz wiedzieć, do kogo, o czym oraz po co piszesz. Bardzo ważne jest określenie problemu docelowego klienta, który ma być rozwiązany dzięki lekturze. Musimy też wiedzieć, czego dokładnie oczekujemy od odbiorcy, kiedy ten zapozna się z treścią: czy ma być to wypełnienie formularza, zapis na wydarzenie lub kurs, albo kupno produktu. 

Poświęć czas na research

Znając odpowiedzi na wyżej wymienione pytania, jesteś już niemal gotowy do pisania. Zacznij od stworzenia konspektu. Taki plan uporządkuje i przyspieszy Twoją pracę. Samo tworzenie treści powinno być poprzedzone obszernym researchem. Zbierz w jedno miejsce i dokładnie przejrzyj źródła, na których zamierzasz się oprzeć. Oczywiście możesz poszukać dostępnych już w sieci e-booków o tematyce zbliżonej do tej, którą zamierzasz poruszyć. 

Napis ebook na papierze w maszynie do pisania.
👉 Redagowanie e-booków

Jak obszerny ma być e-book?

Zastanawiając się nad zleceniem nam napisania e-booka, klienci często pytają o minimalną długość tego rodzaju publikacji. Tutaj nie ma żadnych sztywnych zasad, ale e-bookiem raczej nie można nazwać treści objętościowo zbliżonych do artykułu blogowego. Przyjmuje się, że powinien mieć on nie mniej niż 20-30 stron. Jeszcze obszerniejsza publikacja także będzie odpowiednia. Postaw jednak na wypełnienie e-booka „twardym” contentem, konkretną wiedzą, która przyda się klientowi, zamiast sztucznego rozwlekania treści. Odbiorcy nie lubią przydługich wstępów i krążenia wokół tematu, ale z całą pewnością docenią rzeczowe, merytoryczne treści. 

Jeśli copywriting to nie Twoja bajka…

Mamy nadzieję, że nasze wskazówki okażą się dla Ciebie pomocne na każdym etapie pracy nad Twoim e-bookiem. Może się jednak zdarzyć, że utkniesz gdzieś w środku pisania, albo dojdziesz do wniosku, że napisany przez Ciebie e-book wymaga doszlifowania. Wówczas nie wahaj się i napisz do nas – chętnie pomożemy Ci dopracować treść Twojej elektronicznej książki. 

Katarzyna Wacławska

Udostępnij artykuł!

facebook twitter linkedin

Przeczytaj inne nasze artykuły