Go to content

Jak przenieść biznes do Internetu?

Ola|26 listopada 2021

Po wprowadzeniu stanu pandemii rok temu, aż połowa firm sprzedających towary i usługi w Polsce przeniosła swoją działalność do Internetu. Założenie witryny w sieci, sklepu e-commerce czy obsługa mediów społecznościowych stały się must have większości biznesów. 

Od czego zacząć przenoszenie biznesu do Internetu? 

Na początek właściciel biznesu powinien ustalić, co chce osiągnąć. Jasne określenie celów pomaga później w skutecznych działaniach marketingowych, ich analityce i wprowadzaniu ewentualnych korekt. Zazwyczaj jednym z celów właściciela sklepu e-commerce lub firmy usługowej jest zwiększenie sprzedaży i pozyskanie nowych klientów. Załóżmy, że firmie lub sklepowi internetowemu zależy na zwiększeniu wyników sprzedaży. Co wówczas najlepiej zrobić? Należy zadbać o kontakty z klientami w tzw. punktach styczności: 

  • na witrynie internetowej, 
  • w mediach społecznościowych, 
  • przy pomocy poczty e-mailowej.  

Jak SEO copywriter poznaje odbiorców?

Na tym etapie przenoszenia biznesu do Internetu wkracza już SEO copywriter. Powinien on wspólnie ze zleceniodawcą dowiedzieć się przede wszystkim, kim są jego aktualni oraz potencjalni klienci. Najbardziej wypróbowanym sposobem na ich poznanie jest segmentacja, czyli podział na kategorie. Najpopularniejsze są kryteria demograficzne i behawioralne. Pierwsze z nich biorą pod uwagę, np. wiek klientów. Młodzież, pozostająca na utrzymaniu rodziców, ma zwykle inne nawyki zakupowe niż osoby po czterdziestce, z ustabilizowanym budżetem.

Podobnie jest w przypadku różnic płci, wykształcenia, dochodu, a nawet narodowości czy wyznania. Kryteria behawioralne dotyczą zachowania. Jakie czynności klient wykonuje na stronie internetowej sprzedawcy? Co go motywuje do zakupu i na co wydaje najwięcej pieniędzy? Czy powtarza zakupy w tym samym sklepie? Co wobec tego należy do SEO copywritera? Powinien dostosować język do grupy docelowej klientów, która wyłoni się po segmentacji. Zwracając się do nastolatków, warto wplatać określenia ze slangu młodzieżowego. Klientów kancelarii prawnej można sobie zjednać fachową terminologią i rzetelnymi, wzbudzającymi zaufanie informacjami. 

Teksty na stronę internetową

Najważniejszą kwestią jest, czy potencjalni klienci znajdują na stronie internetowej sklepu lub firmy potrzebne informacje, a obecni są nią ciągle zainteresowani. Im większa jest wartość strony dla użytkowników, tym bardziej prawdopodobne, że będą chcieli ją ponownie odwiedzić. Na czym polega zadanie copywritera? Powinien tworzyć jak najbardziej wartościowe treści na stronie. Znakomitą okazją do pokazania, że potrafi pisać zajmująco i ma fachową wiedzę, jest pisanie na blogu firmowym. Zasady SEO są istotne, ale treść jest ważniejsza, bo copywriter nie pisze dla robotów, lecz dla żywych ludzi. 

Tworzenie postów na Social Media

W mediach społecznościowych od copywritera oczekuje się, że będzie swoimi postami zjednywać klientów i podtrzymywać z nimi więź. Elementem obowiązkowym w pisaniu postów do social mediów jest CTA – wezwanie do działania słowami, takimi jak: „polub fanpage”, „kliknij link”, „zapisz się do newslettera”. Odbiorców trzeba zaciekawić od pierwszego zdania. Nieprzypadkowo przybiera ono często formę pytania. Pamiętać należy o języku korzyści. Nie wystarczy prezentować suchą wiedzę.

Tworzenie newslettera

Jeśli zleceniodawca planuje wykorzystać do kampanii marketingowej pocztę e-mailową, copywriter powinien się nastawić na pisanie newsletterów. Wiadomość powitalną należy starannie przygotować, żeby nie była ostatnim zdaniem, jakie przeczyta odbiorca. Dobrym sposobem na nawiązanie kontaktu przy pomocy e-maila jest podziękowanie za subskrypcję newslettera. Jeszcze lepiej zwrócić się do adresata po imieniu – to sprawi, że poczuje się wyróżniony. W przypadku składania obietnicy, np. 20-procentowego kodu rabatowego, warto udostępnić ją od razu, najlepiej w e-mailu powitalnym. Copywriter powinien zwracać się do klienta w taki sposób, żeby ten ostatni się nie musiał domyślać, o co chodzi. Lepiej unikać zbyt rozwlekłych wypowiedzi.  

Jak sprawdzić skuteczność SEO copywritera

SEO copywriter jest nie tylko odpowiedzialny za ciekawą, fachową treść, lecz również za dobieranie słów kluczowych. Tekst powinien się wyświetlać na topowych pozycjach w wyszukiwarce. Jak sprawdzić, czy copywriter stosuje prawidłowo zasady SEO w swoich tekstach? Służy do tego szereg narzędzi analitycznych online. Najbardziej znanym z nich jest Planer słów kluczowych w panelu Google Ads. Podaje on częstotliwość wyszukiwania, koszt za kliknięcie, trendy i konkurencyjność słowa kluczowego. Wyniki zbieżne z Google Ads przedstawia Term Explorer, który jest jednak przyjaźniejszy w użytkowaniu. Z kolei Answer the Public pomaga odkryć zapytania i intencje użytkowników w odniesieniu do konkretnego słowa kluczowego. Narzędzi przydatnych w doborze słów kluczowych przez SEO copywritera jest oczywiście znacznie więcej. 

Przeniesienie biznesu do Internetu pozwala właścicielowi obniżyć koszty, ale jak poprawić wyniki sprzedaży? SEO copywriter może na to wpłynąć, dobierając odpowiednie słowa kluczowe, pisząc wartościowe treści i używając języka korzyści. Wyniki jego pracy można zmierzyć przy pomocy narzędzi analitycznych. 

Marek Marciniec 

Udostępnij artykuł!

facebook twitter linkedin

Przeczytaj inne nasze artykuły