Dzień Matki to wyjątkowa data dla większości z nas: młodszych i starszych dzieci oraz ich partnerów. To także okazja o ogromnym potencjalne sprzedażowym. Wdzięczność wobec rodzicielek okazujemy, obdarowując je płynącymi z serca prezentami. Dla sklepów e-commerce jest to jedna z kilku okazji, aby odwołać się do emocji klienta. Nie ulega wątpliwości, że warto podjąć działania marketingowe związane stricte z Dniem Matki. Dzięki nim zyskujemy szansę zdobycia rozgłosu, zaangażowania klientów i zwiększenia sprzedaży. Marketing na Dzień Matki – co warto o nim wiedzieć?
Wyznacz ramy czasowe kampanii
W Polsce Dzień Matki przypada na 26 maja. Jeśli zatem nie sprzedajesz poza granicami naszego kraju, sprawa jest prosta – z kampaniami reklamowymi można ruszyć po powrocie z majówki. Sytuacja komplikuje się nieco, jeśli wysyłasz za granicę. Warto zapisać daty obchodów Dnia Matki w różnych krajach, aby odpowiednio wcześniej przygotować kampanię. Oto przykłady:
- druga niedziela lutego: Norwegia;
- czwarta niedziela wielkiego postu: Wielka Brytania;
- pierwsza niedziela maja: Węgry, Rumunia;
- druga niedziela maja: Dania, Finlandia, Kanada, Stany Zjednoczone;
- ostatnia niedziela maja lub pierwsza niedziela czerwca: Szwecja;
- druga niedziela czerwca: Luksemburg.
Określ grupę docelową
Poznanie grupy docelowej jest kluczem do sukcesu kampanii marketingowej związanej z obchodami Dnia Matki. Należą do niej:
- dorosłe dzieci (w wieku 20+ i więcej);
- małżonkowie dzieci, dokonujący zakupów w ich imieniu;
- rodzice kupujący prezenty dla własnych matek/teściowych.
Jeszcze przed uruchomieniem kampanii marketingowej na Dzień Matki poświęć czas na poznanie ich preferencji, zainteresowań i zwyczajów zakupowych.
Co statystyki mówią nam o Polakach kupujących prezenty na Dzień Matki?
Według Statisty większość z nas (85 proc.) kupuje z potrzeby serca, a nie dlatego, że tak wypada. Zaledwie 10 proc. kupujących czuje się przymuszona do obdarowania rodzicielki prezentem. Lista top prezentów na Dzień Matki obejmuje: kwiaty, słodycze, kosmetyki oraz perfumy.
Przygotuj specjalną ofertę
Stwórz ofertę specjalnie na Dzień Matki. Zaproponuj klientom gotowe zestawy produktów. Zainspiruj odwiedzających Twoją stronę – przygotuj poradnik prezentowy, w którym przestawisz gotowe propozycje prezentów dla różnych „typów mam”, np. dla mamy aktywnej i domatorki, dla mamy lubiącej testować nowości, i tej, która jest wierna swoim przyzwyczajeniom etc. Przygotuj specjalną promocję na Dzień Matki – może to być kod rabatowy, zniżka na zakup drugiego lub trzeciego produktu, a także darmowa dostawa. Zaproponuj zapakowanie produktu na prezent – zabiegane dzieci z pewnością docenią taką możliwość. Pamiętaj o spóźnialskich – tym, którzy obudzą się w ostatniej chwili, zaproponuj kartę podarunkową zamiast fizycznego prezentu.
Twórz content budzący emocje
Przygotuj nacechowane emocjonalnie posty na platformy takie jak Facebook i Instagram. Jeśli brakuje Ci czasu, zleć tworzenie postów na social media za pośrednictwem naszej platformy. Stwórz chwytające za serce hasła reklamowe oraz opisy produktów do sklepu internetowego – poniżej przykłady:
- „W Dzień Matki daj od siebie, co tylko możesz. Poświęć czas. Twórz wspomnienia. Słuchaj uważnie. Spraw niespodziankę. BE LOVE”. (Pandora)
- „Prezenty z mocą. Upominki, które zbliżają”. (Avon)
- „Na Dzień Matki prosto od serca. Nie zapomnij, że 26 maja jest Dniem Matki! To najlepsza okazja, by podziękować najlepszej mamie na świecie i okazać jej naszą wielką miłość”. (Tchibo)
- „Bez wyrozumiałości nie ma miłości. Aby uczcić tę wspaniałą więź między Tobą a Twoją Mamą, podaruj jej odmętowy kubek „Mama rozumie”. (Odmęty Absurdu)
Używaj odpowiednich hashtagów (np. #dzieńmamy, #dlamamy). Wykorzystaj storytelling biznesowy, czyli opowiedz historie swoich klientów i ich mam oraz user-generated content – treści wygenerowane przez użytkowników, tj. posty z oznaczeniem Twojej marki. Pamiętaj o wezwaniu do działania (CTA). Poniżej przykład:
- „Kwiaty dla mamy z dostawą 26 maja to gest, który nie kosztuje dużo, ale znaczy tak wiele. Piękny prezent w przystępnej cenie — wyślij kwiaty na Dzień Matki już dziś, by przekonać się, jak niewiele kosztuje sprawienie mamie ogromnej niespodzianki”. (Euroflorist)
Marketing na Dzień Matki – podsumowanie
Określenie grupy docelowej oraz ram czasowych kampanii marketingowej na Dzień Matki pozwala zwiększyć zainteresowanie marką, zaangażowanie odbiorców oraz sprzedaż w sklepie e-commerce. Na tę okazję warto przygotować dedykowaną ofertę i specjalne zniżki. Dobrą praktyką jest również stworzenie emocjonalnego contentu na media społecznościowe (na naszej platformie możesz zamówić m.in. pakiet postów na platformę Facebook), używanie odpowiednich hashtagów i storytellingu, a także angażowanie klientów do tworzenia treści związanych z marką.
Katarzyna Wacławska