Go to content

O czym powinien pamiętać każdy SEO copywriter

Ola|19 stycznia 2021

SEO Copywriting jest branżą mocno związaną z reklamą i marketingiem. A zatem SEO Copywriter powinien mieć umiejętność pisania tekstów, które są przyjemne w odbiorze, podnoszą zainteresowanie czy reklamują produkt. Osoba doświadczona w tym zawodzie ma za zadanie pisać teksty pod wyszukiwarkę, czyli takie, które na przykład stanowić będą opis produktu, oferty w internetowych sklepach i katalogach. A więc powinna m.in. wiedzieć, jaka jest dozwolona ilość znaków w tytule, jakich użyć słów kluczowych i jak zaciekawić odbiorcę. Seo Copywriter sprzedaje produkt bądź usługę za pomocą artykułu, więc na samym początku musi wiedzieć, jak ułatwić użytkownikom Internetu jego znalezienie i zachęcić do zakupu. Jednak są przypadki, kiedy copywriting, to nie tylko pisanie artykułów. Zdarza się, że po za wymaganym obowiązkiem tworzenia treści, jest również projektowanie grafiki.

Jaki tekst dobrze się sprzedaje?

Teksty SEO zazwyczaj są krótkie i mają charakter informacyjny. Copywriter musi wiedzieć, do czego mają być przeznaczone teksty i kto będzie ich odbiorcą. To pomoże dostosować treść pod wyszukiwarkę. Tutaj, poza ładnym językiem, lekkim piórem i znajomością zasad interpunkcji i ortografii liczy się także wiedza, jak odpowiednio rozmieścić słowa kluczowe. Bowiem copywriter online nie ma do czynienia tylko z realnymi użytkownikami, ale także z robotami Googl’a, które mogą usunąć tekst, jeśli będzie on niepoprawnie utworzony. Twierdzenie, że takie teksty może pisać każdy, może jednak spowodować falę tanich, niedostosowanych do funkcjonowania w wyszukiwarkach treści.

Idealny tekst zaczyna się już od atrakcyjnego tytułu, który powinien zawierać przynajmniej jedno kluczowe słowo i nie przekraczać liczby 75 znaków, ponieważ w innym przypadku nie zmieści się w nagłówku wyniku z wyszukiwarki, a to może zaważyć na powodzeniu w czytelności. Aby artykuł zwrócił na siebie większą uwagę musi mieć dobrze skomponowany metatekst, czyli tekst, który zaraz po tytule pojawia się w wyniku wyszukiwarki. Swoją najważniejszą treść, którą ma kupić użytkownika musi zmieścić w 170 znakach. No i oczywiście serce artykułu, zawierające miejmy nadzieję najważniejsze informacje, których szukał, albo, które najbardziej skupią na sobie odbiorcę. Treść nie może być kopiowana, gdyż może ona zostać wykryta przez algorytm Google’a i zablokowana. Algorytm wykrywa również podobne treści, zawierające jedynie synonimy zamiast pierwotnych słów. Pierwsze 150 znaków artykułu oraz ostatnie 300 powinno zawierać w sobie kluczową nazwę. Dzięki temu tekst może zająć wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania, jak i pozwoli odbiorcom łatwiej dotrzeć do wyszukiwanych informacji. Artykuł jest tym lepszy i bardziej przyjemny, jeśli dzieli się na odrębne i zatytułowane akapity. W nagłówkach akapitów równie warto uwzględnić słowa kluczowe, a w samej treści wytłuścić najważniejsze informacje.

Słowa kluczowe – czemu je stosować i jak je stosować?

Słowa kluczowe działają w podobny sposób, co znane z Instagram’a hasztagi. To te, po których użytkownicy wyszukują potrzebne im treści. Warto poza własną kreatywnością posłużyć się narzędziem do wyszukiwania kluczowych fraz i słów. Dobrym narzędziem do tego zadania będzie na przykład Planer słów kluczowych Google. Jednak im częściej używana fraza lub słowa, tym większa konkurencja. SEO Copywriter, to coraz popularniejszy zawód, a każdy z jego wykonawców stara się, aby to właśnie jego treści osiągnęły najwyższe miejsca w procesie pozycjonowania. Używając słów kluczowych należy pamiętać o dwóch rzeczach. Jedną z nich, to ich nienadużywanie, gdyż roboty Google mogą odebrać taki tekst, jako niepoprawny. Ustanowione jest, że słowa kluczowe nie powinny stanowić więcej niż jego 5%. Druga rzecz natomiast, to zachowanie logiki i estetyki tekstu. Wciskanie słów kluczowych na siłę może popsuć jego kompozycję, podobnie jak ich nieodmieniane i zapominanie o interpunkcji. Konieczność użycia słów kluczowych, nie zwalnia Copywritera z obowiązku dbania o jego stylistykę.

Copywriter powinien znać te formy:

OWSZEM, ROBOTY Googl’a kontrolują poprawność tekstów copywriterskich, ale copywriterzy piszą także teksty i dla samych robotów. Są to precle (pressel page) i tym, że są pisane szybko i w dużych ilościach, a ich treści muszą zgadzać się ze słowami kluczowymi. Dzięki temu, że nie wymagają wachlarza słów i nie muszą przyciągać uwagi czytelników, mogą być zlecane w dużych ilościach. Nie są też specjalnie długie, ponieważ zawierają maksymalnie 1500 słów. Dla użytkowników natomiast mogą być przeznaczone teksty zapleczowe, które o ile nie muszą zawierać nowych, innowacyjnych informacji, a jedyne już znajome, powinny być już dobrej jakości, aby ich czytanie nie było męczące. Jeszcze krótszą formę stanowią opisy katalogowe, które nie powinny przekraczać objętością 700 znaków. Mają informować odbiorcę o wszystkim, co najważniejsze i dotyczące produktu, a nie być przydługą lekturą. Teksty w tej formie wykorzystywane są nie tylko na samych stronach, ale także w branży callcenter oraz contact center. Dlatego właśnie muszą być krótkie i ciekawe, by konsultant mógł przy ich pomocy szybko i atrakcyjnie przedstawić klientowi ofertę.

Kto może być SEO Copywriterem i jaka jest forma zatrudnienia?

W tym zawodzie mile widziane są osoby mające wykształcenie wyższe z kierunku Dziennikarstwa lub Filologicznego. Często brane jest pod uwagę, co najmniej 2-letnie doświadczenie, jednak jakoś trzeba ja nabyć. Często, więc początkujący Copywriterzy dostają zadanie tworzenia wyżej wspomnianych precli. Płeć i wiek nie ma znaczenia. Ważna jest znajomość mediów i potrzeb klienta, a także bogate słownictwo, lekkie pióro i kreatywność, która pomoże szybko wymyślać skuteczne hasła. Zawód sam w sobie jest dość elastyczny. O ile czasem trzeba wyrobić się z zadaniem na konkretny termin, to Copywriter ma możliwość pracy zdalnej. Po za takim udogodnieniem Copywriter może pracować, jako freelancer, czyli wolny strzelec, który podejmuje umowy inne niż umowa o pracę, sam ustala sobie czas pracy, ilość zleceń, czasem ma wpływ na wysokość wynagrodzenia. Można, więc traktować tę pracę, jako zawód dodatkowy, pozwalający w najprostszy sposób mówiąc dorobić do pensji. Umowa o pracę na stanowisku copywritera bądź SEO copywritera, wcale nie musi wiązać się ze stałym wynagrodzeniem. Leasing pracowniczy pozwala na „wypożyczenie” pracownika pracującego dla danej firmy innej firmie, co może również skutkować zmianą wynagrodzenia za zlecone zadanie. Samo miesięczne wynagrodzenie copywritera waha się w przedziale 1500-3500zł na rękę! Wiele zależy od doświadczenia i przeznaczenia tekstów.

Czy warto pracować jako copywriter?

Zawód na pewno ma przed sobą przyszłość, bo nowe teksty są potrzebne cały czas. A forma wykonywania pracy jest bardzo dogodna. Copywriter z pewnością nie może skarżyć się na nudną pracę, gdyż nowe zlecenia często mogą okazać się nie lada wyzwaniem, a samo przygotowanie do ich wykonania, może przy okazji łączyć się z ciągłym wzbogacaniem wiedzy i doświadczenia.

Monika Łojba

Udostępnij artykuł!

facebook twitter linkedin

Przeczytaj inne nasze artykuły