Go to content

Opisy produktów, które same sprzedają

Ola|21 września 2021

Chcąc sprzedać produkt, pamiętaj, że jego zdjęcie nie jest, niczym Rafaello, które „Wyraża więcej niż 1000 słów”. Podstawą sukcesu sprzedaży jest opis. I to nie może być byle jaki opis… Musi być stworzony w taki sposób, jaki zainteresuje klienta. Jeśli prowadzisz sklep online, sprzedajesz poprzez portale aukcyjne lub przynajmniej raz na jakiś czas wystawiasz coś na sprzedaż w Internecie – spraw, aby każdy produkt stał się hitem!

Ustal grupę odbiorców dla Twoich produktów

Opisy produktów muszą zainteresować klientów. Jeśli zależy im na wybraniu produktu spełniającego ich wszystkie oczekiwania, wręcz idealnego to nie musisz martwić się, że nie będą mieli czasu na przeczytanie opisu. Wręcz przeciwnie, może być dla nich istotny każdy szczegół i możliwości zastosowania.


Zacznij jednak od zastanowienia się nad tym, do kogo skierowany jest asortyment Twojego sklepu. Nie wystarczy powiedzieć: do mężczyzn, kobiet czy dzieci. Skup się i określ to dokładniej. Niech to będzie np. odzież damska, przede wszystkim, dla kobiet w wieku 18-30 lat. Ponadto są to kobiety, które dopiero rozpoczynają karierę zawodową i życie rodzinne. Chcą więc wyglądać modnie i podkreślać swoje atuty, ale zachować wizerunek odpowiedni do miejsca pracy. O jednej z sukienek możesz napisać wówczas, że jest ona wygodna, podkreśla talię i wydłuża nogi. Kołnierzyk doda szyku i elegancji, dlatego sukienkę można założyć zarówno do biura w połączeniu z marynarką i botkami, jak i na romantyczną kolację do wyższych szpilek. Jednocześnie wymieniasz atuty produktu, jak i podajesz przykład zastosowania.

Opisz produkt, zamiast go streszczać

Przystępując do opisywania produktów, wyobraź sobie, że opowiadasz o nich komuś, kto nie może ich zobaczyć. Często popełnianym przez sprzedających błędem jest opisanie przedmiotu w zaledwie kilku mało znaczących słowach. Uważasz, że jest najlepszy? – Jesteś w błędzie! Jednak o tym za chwilę.


Wiesz już, że warto podkreślić atuty i zastosowanie produktu. A pamiętasz ze szkoły podstawowej lekcję o opisie obrazu? W tym przypadku nie musisz brać tego aż tak dosłownie i opowiadać, co znajduje się na pierwszym, a co na drugim planie. Wystarczy, że przedstawisz wygląd produktu w postaci tekstu. Sukienka w kolorze butelkowej zieleni z dekoltem w kształcie litery „V” i rozkloszowanym, plisowanym dołem oraz podwijanymi rękawami zapinanymi na guzik – brzmi lepiej niż – zielona, rozkloszowana sukienka. Nie są tu potrzebne skomplikowane metafory, za to epitety pobudzą wyobraźnię. Same zdjęcia mogą nie pokazać tyle, ile dostarczy treść.

Twoje produkty nie są najlepsze i najpiękniejsze

Sprzedawcy często myślą, że napisanie o produkcie, że jest on najwyższej jakości, wykonany z najlepszego materiału z najdokładniejszą starannością przyciągnie uwagę. Osoby doświadczone w marketingu i  copywritingu wiedzą, że to działało, ale dawno i trend już się skończył. Niestety zbyt wielu sprzedawców zaczęło tak opisywać swoje produkty, a im czegoś jest więcej, tym traci na wartości. Możemy obecnie, przeglądając różne aukcje zobaczyć, że najlepszy może być drogi telefon i jego tania, chińska podróbka. Zachowaj, więc tę „najlepszość” dla swoich klientów, by mogli sami ją stwierdzić w opinii po dokonaniu zakupu. A tymczasem skup się na faktycznych cechach produktu, które go wyróżnią, a nie powielą.

Podziel i sformatuj opis produktu

Opisywanie produktów, jest jak pisanie treści na stronę internetową. Jedno i drugie musi przyciągać uwagę. Wiesz już, że opis może być długi. Trudno określić jedną, konkretną liczbę znaków. Teksty będą się różniły długością w zależności od prostoty lub skomplikowania danego przedmiotu. I na przykład niewykluczone, że temat spodni zostanie wyczerpany szybciej niż temat samochodu.

W kwestii estetyki pamiętaj, by nie przekombinować z wyglądem tekstu. Jeśli wszystko wyróżnisz poprzez inne czcionki, kolory, wielkości to tak naprawdę nic nie wyróżnisz, a treść będzie po prostu brzydka. Przyprawi to o dodatkowy kłopot wówczas, gdy zechcesz zmienić wygląd swojej strony, a treści nie będą dostosowane do szablonu.

W kwestii stylistyki opisów produktów zadbaj o ich przejrzystość także przez podział.

  • Tytuł – powinien być streszczeniem całego opisu w kilku słowach. W jego skład powinna wchodzić nazwa produktu określająca jego kolor i cechę oraz, jeśli to możliwe zastosowanie – „Długi czarny wełniany płaszcz damski na zimę”. Następnie możesz dodać nazwę i numer katalogowy produktu – „Długi czarny wełniany płaszcz damski na zimę Sara 152-300c”.
  • Opis właściwy – część, która ma trafić do klienta i przekonać go, że ten produkt jest właśnie dla niego. Musi podkreślić cechy sprzedawanej rzeczy i zaproponować jej zastosowanie.
  • Opis techniczny – część, w której wymienisz parametry produktu, wszelkie dane techniczne, wymiary itp. Często są to tabele rozmiarów, tabele właściwości albo osobne pliki np. PDF.

Przygotuj się na to, że sam opis produktów może nie wystarczyć

Jeśli klient stoi przed drogim zakupem, może chcieć upewnić się, że podejmuje dobrą decyzję. Oczywiście są opinie innych konsumentów, ocena czy inne statystyki. Jednak Ty również możesz dołożyć coś jeszcze od siebie.


Fakt, że produkt będzie opisany językiem korzyści, nie oznacza, że wyczerpie on temat. Nienasyceni informacjami klienci mogą znaleźć powód, by sprawdzić ofertę lub dokonać zakupu u konkurencji. Nie każdy ma odwagę lub po prostu chce pisać wiadomość do sprzedawcy, by dowiedzieć się więcej. Spróbuj wyprzedzić te kroki i wyjść naprzeciw wszelkim oczekiwaniom klientów. Stwórz panel pytań i odpowiedzi. Możesz zasugerować się tymi, które dostajesz, sprawdzić komentarze albo samemu zastanowić się, co by Ciebie interesowało, gdybyś był klientem swojego sklepu. Może jest coś, co trudno wpleść w treść opisu, ale można to wrzucić, jako osobne pytanie? Zaspokój głód ciekawości i stwórz listę, dzięki której złagodzisz ciekawość odbiorców.


Jeśli pytania i odpowiedzi to za mało albo wolisz inne rozwiązanie, to opis produktu jest dobrym miejscem na pochwalenie się firmowym blogiem. Niektóre tematy mogą być uniwersalne dla różnych kategorii produktów. Na przykład artykuł: „Czym się kierować wybierając samochód dla dużej rodziny” lub: „Jak wybierać odpowiedni rozmiar kupując ubrania przez Internet”.


W wypadku, gdy nie satysfakcjonują Cię obie te opcje, zawsze dla zwiększenia sprzedaży możesz po prostu odnieść się w opisach do innych Twoich produktów. Na przykład, że koronkowa bluzka Eliza dobrze będzie prezentować się w zestawieniu z jeansową marynarką Jenny. Daje to szansę na zainteresowanie klientów szerszym asortymentem.

Pisz dla ludzi, ale nie zapomnij o pozycjonowaniu

SEO jest niezbędne do tego, aby Twoi klienci mogli znaleźć to, czego potrzebują. Nie przesadź jednak z frazami kluczowymi, gdyż jak w przypadku innych tekstów, algorytmy mogą uznać Twój opis za swego rodzaju spam i go usunąć bądź zablokować. Sama treść przesycona słowami kluczowymi może prezentować się nienaturalnie i niekorzystnie.


Aby dobrać odpowiednie frazy, zastanów się, co wpisałbyś w wyszukiwarkę, będąc na miejscu klienta i szukając konkretnego produktu. Najpopularniejsze kluczowe hasła możesz także sprawdzić przy pomocy darmowego narzędzia, jakim jest Google Planer.

Monika Łojba

Udostępnij artykuł!

facebook twitter linkedin

Przeczytaj inne nasze artykuły