Praca zdalna jest formą świadczenia pracy, poza jednostką organizacyjną pracodawcy, za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Jest więc dobrym sposobem na zatrudnienie dla osób, które z jakichś powodów wolą pozostać w domu. Niekoniecznie muszą to być osoby niepełnosprawne, choć one stanowią znaczną część pracowników zdalnych. To są również młode matki, osoby opiekujące się przewlekle chorymi, a także wykonujące tzw. wolne zawody i wysokiej klasy specjaliści.
Jak każdy rodzaj pracy i ta ma swoje zalety i wady. Tych pierwszych z perspektywy pracodawcy jest znacznie więcej, ponieważ:
Nie musi tworzyć, fizycznych, nowych miejsc pracy, kupować sprzętu komputerowego i biurowego. Może ograniczyć koszty wynajmu przestrzeni biurowej, czy ilości miejsc parkingowych. Jeśli pracę zdalną wykonujemy tylko przez kilka dni w tygodniu, a resztę spędzamy w biurze, to jedno miejsce biurowe może służyć kilku pracownikom. Obniża to nie tylko koszty samego stanowiska pracy, ale też wszystkich mediów od prądu przez koszty Internetu, po zużycie wody.
Zatrudniając pracowników z różnych stron świata, kierownik ma różnorodne spojrzenie na daną kwestię i w efekcie zespół wypracowuje dużo oryginalniejsze rozwiązania od tych wymyślanych na miejscu, a ponieważ praca zdalna ma charakter zadaniowy, więc pracodawca ocenia ludzi po tym, co rzeczywiście zrobili, ile umieją, jak są kreatywni w działaniu, a nie za godziny spędzone w biurze. Czas pracy okazuje się mniej istotny od rzeczywistych efektów. Ważny jest skończony projekt, a nie okres poświęcony na jego wykonanie.
Dla pracownika taki rodzaj zatrudnienia jest świetnym rozwiązaniem, szczególnie wówczas, gdy mieszka daleko od metropolii czy z innego powodu nie może pracować poza domem. Tu ma możliwość zatrudnienia się w wyuczonym zawodzie, bez konieczności wychodzenia z domu. Oszczędza przy tym czas na dojazdy do pracy i pieniądze na benzynę czy bilet. Jeśli jest osobą nastawioną proekologicznie, może twierdzić, że dzięki temu iż pracuje zdalnie, chroni środowisko.
Pracodawcy często obawiają się, że nad pracownikiem online nie można w pełni zapanować. Nic bardziej błędnego! Istnieje wiele mechanizmów kontroli, np. system ewidencjonowania czasu pracy, obserwacji, czy rzeczywiście pracownik robi to, co trzeba, a sposób przesyłania wypracowanych efektów szybko skoryguje ewentualne zaniedbania, tym bardziej, że telepraca jest często pracą akordową.
Łatwo również zweryfikować podczas rozmowy kwalifikacyjnej miękkie i twarde kompetencje przyszłego pracownika. Możemy korzystać nie tylko z doświadczeń BPO Network, ale np. z wirtualnych platform o międzynarodowym zasięgu (SHL).
Zastanówmy się więc, czy nie ekonomiczniej będzie zatrudnić telepracownika na jednym z wymienionych przykładowo stanowisk:
- freelancer, czyli specjalista wysokiej klasy w danej dziedzinie zatrudniony najczęściej na umowę o dzieło, np. kompozytor, redaktor, pisarz, edytor, programista, twórca stron www,
- informatyk,
- analityk internetowy,
- konsultant telefoniczny,
- obsługujący multimedia (pisanie tekstów, ruch na stronie, wrzucanie zdjęć, kontakt z odbiorcami itd.),
- grafik,
- wirtualna asystentka,
- specjalista reklamy internetowej,
- tłumacz,
- specjalista SEO,
- telemarketer,
- księgowy,
- kadrowy,
- pracownik sklepów online (e-commerce),
- asystent biznesu online (np. wymyślający kolejne produkty do sprzedaży, tzw. manager projektu, opracowujący strategię działania firmy wraz z biznesplanem),
- asystent blogera/vlogera lub firmy posiadającej na stronie internetowej social media,
- wspomagający działalność firmy, tzn. zarządzający grupami ludzi promującymi różne towary i usługi,
- operator monitoringu,
- wirtualny rejestrator,
- pracownik infolinii produktowej,
- lektor internetowej szkoły językowej,
- korepetytor przez Internet,
- prowadzący kursy specjalistyczne online, np. z księgowości, grafiki komputerowej, BHP, organizacji pracy, czy nawet umiejętności ciekawego pisania itp.,
- przyjmujący zamówienia na wynos w pizzerii/jadłodajni,
- doradca podatkowy, ubezpieczeniowy,
- asystent przy tworzeniu nowych aplikacji internetowych,
- coach,
- konsultant podróży,
- osoba wspierająca technicznie online, np. podczas samodzielnego tworzenia strony internetowej, wypełniania wniosków, tworzenia danego produktu,
- psycholog w poradni zawodowej, psychologicznej lub telefonie zaufania,
- brand manager/opiekun marki.
Pracodawco!
Wykorzystaj potencjał pracowników zdalnych dla rozwoju własnej firmy.
To się opłaca!