W związku z pandemią przeżywamy okres prosperity sklepów i usług w Internecie. Według badań Gemius aż 77% internautów dokonało przynajmniej jednego w tym roku zakupu online. Warto dowiedzieć się czegoś więcej o dwóch głównych typach reklam w sieci.
Co to jest reklama w wyszukiwarce?
Na reklamę w wyszukiwarce składają się zasady SEO i płatność kliknięciem – pay per click. Chodzi tu w skrócie o optymalizację treści na stronie www sklepu lub firmy przy pomocy słów kluczowych, najczęściej wyszukiwanych przez potencjalnych klientów. Reklamodawca wypłaca Google Ads ustaloną kwotę jedynie w przypadku kliknięcia reklamy przez internautę, a nie za samo jej wyświetlenie. Oba te czynniki mają zapewnić reklamie wysokie pozycje w wyszukiwarkach.
Co to jest reklama displayowa?
Reklama displayowa to baner graficzny lub filmowy, wyświetlany na stronach internetowych, które odwiedzają użytkownicy będący na celowniku określonej firmy. Służy ona stymulacji sprzedaży, zwiększeniu konwersji – czyli reakcji internautów na reklamę oraz budowaniu rozpoznawalności marki w sieci. Ujmując w skrócie – reklamodawca płaci, Google Ads pośredniczy, a wydawca reklam zarabia.

Zalety reklam w wyszukiwarkach
Reklamy w wyszukiwarkach doskonale pasują do krótkich cyklów sprzedażowych danego produktu. Stosuje się je na ogół, kiedy firma rezygnuje z remarketingu, bo jej marka jest już rozpoznawalna wśród klientów.
Takie reklamy są idealne do pozyskiwania odbiorców lokalnych. Chodzi o klientów znajdujących się w pobliżu stacjonarnych sklepów i firm usługowych. Dzięki usługom Google klienci mogą odnaleźć firmę nawet będąc w drodze, przy pomocy urządzenia mobilnego, np. kierowca, który złapał gumę, szuka wulkanizatora w okolicy.
W kampaniach marketingowych z wykorzystaniem tego typu reklam można używać różnych słów kluczowych w tej samej reklamie, z uwzględnieniem słów wykluczających. Pozwala to na precyzyjne dopasowanie reklamy do potrzeb użytkownika. Przydatne będzie szczególnie wykluczenie słów i fraz prowadzących do konkurencji.
Zalety reklam displayowych
Jedną z głównych zalet reklam displayowych jest posługiwanie się obrazem i filmem. Jest to znakomite rozwiązanie, zwłaszcza w przypadku produktów „fotogenicznych”, przyciągających wzrok, takich jak imprezy turystyczne, odzież czy meble.
Reklamy displayowe nadają się do dłuższych cyklów sprzedażowych i oczywiście dla firm dysponujących większym budżetem, np. motoryzacyjnych, czy IT.
Osoby oglądające reklamy displayowe w Internecie zazwyczaj nie szukają aktywnie konkretnych towarów czy usług. Dlatego reklama tego rodzaju jest idealna do generowania popytu na produkt i pozyskiwania nowych klientów.
Reklama płatna w wyszukiwarce czy reklama displayowa? Którą wybrać? To zależy od celów założonych przez właściciela firmy, jak długo istnieje ona na rynku oraz od rozpoznawalności marki wśród aktualnych i potencjalnych klientów.
Marek Marciniec