Go to content

Rodzaje i formy artykułów sponsorowanych

Ola|11 października 2021

Promować to nie znaczy zawsze to samo – to zdanie, inspirowane jednym z przebojów zespołu De Mono, idealnie nawiązuje do różnorodności współczesnych form reklamy. Nikt nie lubi nachalnych komunikatów, które dzień w dzień przekonują, dlaczego dany produkt zmieni nasze życie. Aby zatem uczynić reklamę bardziej przyjazną, powstały artykuły sponsorowane.

Czym jest artykuł sponsorowany?

Artykuł sponsorowany to tekst, który nie powinien przypominać tekstu reklamowego. Jego celem nadrzędnym jest przedstawienie odbiorcy garści przydatnych oraz interesujących informacji lub inspiracji na dany temat – nie tylko zakupowy. Marketingowy przekaz, który ma za zadanie zaprezentować markę, produkt lub usługę musi zostać wpleciony umiejętnie i subtelnie. Ponadto osoba publikująca ma obowiązek respektować art. 36 Prawa prasowego, który traktuje o odpowiednim oznaczaniu publikacji reklamowych. Jest to istotne nie tylko ze względu na przestrzeganie przepisów, ale też szacunek do czytelnika.

Różne oblicza artykułów sponsorowanych

Artykuł sponsorowany to treść, która może przybierać różne formy. Do najczęściej wyróżnianych przez specjalistów od marketingu zaliczają się:

  • artykuł sponsorowany reklamowy – bezpośrednio przedstawia markę, produkt lub usługę,
  • artykuł nawiązujący do reklamodawcy – zawiera w sobie zagadnienia, stanowiące problematykę danej branży lub jej klientów, np. problemy komunikacyjne na wakacjach zagranicznych w kontekście promowania szkoły językowej,
  • ekspercki artykuł tematyczny – wartościowy tekst o charakterze fachowym, traktujący o konkretnym zagadnieniu; jego autorem jest reklamodawca i na skutek zamieszczenia takiej informacji, czytelnik ma tego świadomość.

Wiedza tajemna copywritera – elementy niezbędne do stworzenia skutecznego artykułu sponsorowanego

Po pierwsze, aby powstał efektywny artykuł sponsorowany, musi zostać stworzony przez specjalistę w zakresie copywritingu. Jeśli posiada on profesjonalne podejście do tematu, powinien przed przyjęciem zlecenia przesłać klientowi brief, dzięki któremu uzyska kluczowe dla realizacji treści informacje.

Są nimi:

  • wizja reklamodawcy – copywriter musi wiedzieć, jaki efekt chce uzyskać zleceniodawca, jakie wizerunek marki kreować oraz jakie cechy wyróżniają jego produkt lub usługę na tle konkurencji,
  • grupa docelowa – cechy charakterystyczne odbiorców pomogą dopasować język treści sponsorowanej i dobrać odpowiednie, przemawiające do nich argumenty, 
  • efekt przyswojenia treści – to oczywiste, że artykuły sponsorowane, jako forma reklamy, mają za zadanie promować; niektórzy jednak chcą przy okazji podreperować wizerunek firmy czy wywołać określone emocje (a nawet kontrowersje), 
  • konstrukcja tekstu – styl, ujęcie tematu i dobór narracji musi być spójny z całą kampanią marketingową danej firmy. 

Artykuły sponsorowane zyskują popularność ze względu na ich coraz wyższy poziom profesjonalizmu. Warto powierzyć ich stworzenie doświadczonemu copywriterowi, aby zainteresowały odbiorców i wywarły na nich pozytywne wrażenie.

Magda Bebel

Udostępnij artykuł!

facebook twitter linkedin

Przeczytaj inne nasze artykuły