Go to content

Copywriter, czy to zawód dla Ciebie?

Ola|6 lipca 2021

Copywriter to stosunkowo świeży zawód w Polsce. Najbliższym słowem w tłumaczeniu jest „tekściarz”, jednak to określenie bardziej pasuje autorowi tekstów piosenek niż pracownikowi w omawianym fachu. Trudno jednak o bardziej trafne tłumaczenie. Czym właściwie charakteryzuje się ten zawód? Jak wygląda praca? I czy może stać się dobrym wyborem dla Ciebie? 

Copywriting na tle podobnych zawodów

Mimo iż dużym atutem pracy w tym zawodzie będzie wykształcenie z zakresu dziennikarskiego czy filologicznego, to jednak copywriting do końca nie jest żadną z tych dziedzin. Pracując jako copywriter, nie staniesz się przez to dziennikarzem, gdyż do jego obowiązków należy tworzenie treści związanych z informacją publiczną i bieżącymi informacjami. Nie zostaniesz również uznany za pisarza, bo ten z kolei musi zadbać o rozrywkę swoich czytelników, wprowadzić ich w pewien świat, fabułę, a przy literaturze poważnej zadbać o odpowiedni język i styl. Copywriter nie jest od nich ani gorszy, ani lepszy. Każdy z tych zawodów może być równie kreatywny i satysfakcjonujący.

Do zadań copywritera należy tworzenie treści na potrzeby branży marketingowej, social mediów, sprzedaży internetowej, tworzenia strategii, poradników, tekstów pod wyszukiwarki etc. Jeśli więc zakładasz, że zostaniesz copywriterem dzięki pisaniu opowiadań, wierszy czy bajek, możesz się nieco rozczarować tym, na co tak naprawdę jest zapotrzebowanie na rynku. Mimo wszystko się nie zniechęcaj! Ta praca może Cię pozytywnie zaskoczyć.

Jak zacząć przygodę z copywritingiem

Choć wspomniane powyżej ukierunkowane wykształcenie może być pomocne, to w tym zawodzie jednym z ważniejszych aspektów jest zacięcie i pasja do pisania. Pracodawcy często nazywają to „lekkim piórem” i o to właściwie tu chodzi, by pisanie wszelkich treści przychodziło łatwo. Wracając do wykształcenia – również przy zatrudnieniu, Twoje CV nie jest tak istotne, jak Twoje portfolio. Agencje i pracodawcy poszukujący copywriterów przede wszystkim zwracają uwagę na umiejętność posługiwania się słowem pisanym. Jak kandydaci ubierają różne branże w słowa i czy znają zasady poprawnej polszczyzny i pisowni, która zawsze jest jednym z głównych wymogów. Mile widziana jest także znajomość języka obcego, jednak nie zawsze jest to wymagane.


Bardzo istotna i wręcz niezbędna jest przynajmniej w podstawowym zakresie znajomość obsługi programu do edycji tekstu. A także umiejętność wyszukiwania i analizowania informacji. Bo właśnie na pracy z Internetem i tekstami źródłowymi będzie opierał się ten zawód.

Copywriter niejedno ma imię


Oczywiście zazwyczaj pojawiają się oferty pracy i zlecenia, w których po prostu poszukiwany jest COPYWRITER. Jednak ta funkcja ma wiele obliczy. Poniżej kilka przykładów:

  • Content writer – skupia się na treściach, które mają trafiać na ulotki, banery, plakaty, wzbogacających zawartość merytoryczną strony firmy.
  • E-comerce writer – tworzy treści sprzedażowe, oferty, usługi, opisy kategorii i produktów, dba o treści na stronach sklepów internetowych.
  • Social media writer – tworzy wpisy do portali społecznościowych. Prowadzi profile, monitoruje aktywność i komentarze, czasem także wchodzi w interakcję z odbiorcami.
  • Technical writer – zajmuje się pisaniem tekstów branżowych np. IT, prawniczych, technologicznych itd. Tutaj pomocna jest wiedza czy wykształcenie z zakresu, z którego opracowuje się treści, gdyż często potrzebna jest nie tylko znajomość tematu, ale i wewnętrznego języka.
  • Creative writer – bierze udział w kampaniach reklamowych, niekiedy odpowiada nawet za scenariusz danej reklamy. Często współpracuje z grafikami, informatykami, montażystami, wplatając w większy projekt kreatywne treści. Tworzy slogany, hasła, case study itp.
  • SEO copywriter – często łączy się z funkcją technical, e-comers czy content writera. Jednak musi bazować na systemie SEO, czyli kluczach, dzięki którym może podnosić pozycję stron internetowych w wyszukiwarkach, a także rozumieć funkcjonowanie algorytmów.
  • E-mail writer – odpowiada za pisanie treści mailowych, tworzenie newsleterów, kontakt z klientem, promocję firmy i jej usług w zakresie mailingowym.

Jak i od czego zacząć

Nie posiadasz jeszcze portfolio albo nie wiesz jak je stworzyć? Potrzebujesz prostego sposobu, by zacząć promować swoje teksty? – Dużo łatwiej stworzyć portfolio grafikom, rysownikom, fotografom czy działaczom w branży filmowej. Trudniej zaś osobom piszącym teksty. Stworzenie strony internetowej wymaga znajomości HTML i podstawowego projektowania stron, a ponadto trzeba wykupić i opłacać domenę. Wordpress też może okazać się opcją nie dla każdego. A wysyłanie pakietu dokumentów w mailu bywa męczące i irytujące.
Możesz jednak stworzyć bloga lub fanpage, na którym będziesz publikować swoje teksty. Warto również zrobić rozeznanie czy jakieś agencje reklamowe lub fundacje, działające no-profit, nie szukają osób na praktyki, staż lub do opisywania, w ramach wolontariatu, działalności tejże organizacji. W tym miejscu przygotujesz się do zawodu copywritera i będziesz mógł wykazać się pisarską twórczością. Ponadto w Internecie znajdziesz fora, grupy i „giełdy” dla początkujących copywriterów, którzy dzielą się tekstami i mogą przyjmować pojedyncze zlecenia.


Jeżeli nie masz czasu na bogacenie zbioru swojej twórczości i potrzebujesz wziąć zlecenie „na już”, nikt nie mówi, że to się nie może udać. Niektórzy zleceniodawcy proszą o próbki tekstów, a więc, jeśli czujesz się na siłach, spróbuj napisać tekst na interesujący go temat i przesłać w zgłoszeniu. Dla Ciebie, tak czy inaczej będzie to kolejny artykuł do portfolio, a potencjalnemu pracodawcy może akurat przypadnie do gustu i postanowi podjąć z Tobą współpracę.

Formy zatrudnienia i czas pracy

Decydując się na bardziej wymagające zlecenia, umowę o pracę, pracę w agencji, trzeba liczyć się z tym, że ten zawód jest mimo wszystko twórczy i często będzie wykraczał poza standardowy czas pracy. Pomimo lekkiego pióra zdarza się brak weny i motywacji do pracy, drętwieją ręce, boli kręgosłup i głowa, a oczy stają się przekrwione i pieką od długiej pracy przed komputerem. Tworzenie atrakcyjnych artykułów i kreatywnych treści wymaga skupienia, rozmysłu i często wielu udoskonaleń. Należy wziąć pod uwagę, że nie jest to powtarzalne, z czasem wyuczone wypełnianie druczków i dokumentów, tylko wciąż opracowywanie nowych tematów i do tego analiza informacji. Często także copywriter zmaga się z branżami, które są obce jego doświadczeniu i musi poświecić pewien czas na zaznajomienie się z nimi, by móc napisać rzetelny tekst.


Przeglądając różnorodne oferty pracy od agencji i indywidualnych zleceniodawców, nierzadko można napotkać wzmiankę o elastycznym czasie pracy, który copywriterzy sobie cenią, gdyż pozostając dostępnym dla pracodawcy, mogą pracować w przypadku zatrudnienia zdalnego z dowolnego miejsca i w dowolnych godzinach, kiedy wena i kreatywność bardziej sprzyjają.


Nie jest wykluczona praca w zespole czy po prostu stacjonarna w określonych godzinach, jednak tu też kilka przeanalizowanych przeze mnie artykułów potwierdziło, że praca poza „biurem” się nie kończy i wielu copywriterów na researchu, pisaniu czy poprawkach spędza wieczory lub noce. Czasem dobre okazują się przemyślane pomysły. Musisz więc nastawić się, że tym zawodem będziesz po prostu żył.

Czym się różni freelancer od copywritera

Freelancer to wolny zawód. Copywriter również nim jest, jednak freelancerem nie nazwie się już osoby wykonującej pracę na umowę o pracę. Z tą funkcją wiąże się większe ryzyko, ponieważ zapotrzebowanie na wolnym rynku raz jest, a raz go nie ma. Utrzymanie się z zawodu freelancera może pozostawać kwestią sporną. Wszystko zależy, poniekąd, od popularności wśród odbiorców, klientów czy użytkowników, poświęcanego czasu na pracę, doświadczenia i wyspecjalizowania w danej dziedzinie oraz wyceny swoich usług.

Copywriting z pewnością nie jest nudną pracą, gdyż otwierając się na różnorodne zlecenia, zyskuje się rozmaitą wiedzę, pogłębia doświadczenie, współpracuje z różnymi ludźmi i przede wszystkim nie tkwi się w rutynie. Należy natomiast pamiętać o ciągłym doszkalaniu się, poznawaniu nowych narzędzi i metod marketingowych, by móc skutecznie trafiać do klientów i odbiorców.

Monika Łojba

Udostępnij artykuł!

facebook twitter linkedin

Przeczytaj inne nasze artykuły