Go to content

Case study – dlaczego jest tak ważne?

Ola|5 sierpnia 2021

Case study to z angielskiego „studium przypadku”. Od razu mówi nieco więcej, prawda? – Pedagogom, psychologom czy psychiatrom, jako pierwsze może przyjść na myśl skojarzenie z diagnozą i badaniem pojedynczej jednostki. I poniekąd jest to dobry tok myślenia. Jednak dobry copywriter pojęcie case study powinien rozumieć, jako studium przypadku w zakresie działań firmy.

Co to jest case study

To studium zazwyczaj pojedynczego przypadku pozwalające wyciągnąć wnioski z działania pewnego procesu czy zadania, wykorzystywane często w biznesie. Dzięki tej analizie można zebrać informacje o wpływie danego zadania np. na motywację pracowników, aktywność, zaangażowanie, efektywność pracy, a także pewne zmiany kulturowe i społeczne w danej grupie. Celem case study jest wykazanie koncepcji i schematów wartych powtarzania, mających pozytywny odbiór i wpływ na grupę pracowników. Dzięki temu badaniu łatwiej jest je wdrożyć w życie firmy.

Z reguły case study nie jest opisem powstającym w trakcie obranych badań, a już podsumowującym ich przebieg oraz zmiany, które po nim nastąpiły.

Po co stosuje się case study

Case study powinno przedstawiać sukces wdrożonego działania, a także korzyści płynące ze zmian. SEO Copywriter może także mieć tu pole do popisu, gdyż tego rodzaju teksty w połączeniu z frazami kluczowymi potrafią znacznie zwiększyć zainteresowanie potencjalnych klientów i kontrahentów. Czyli studium przypadku to także świetny pomysł na opowiedzenie o kompetencjach firmy i efektach pracy lub współpracy. 

Jest to forma mocno reprezentatywna i coraz częściej wykorzystywana szczególnie przez kreatywne przedsiębiorstwa. Zamiast „przechwałek” i koloryzowania w tekstach marketingowych: Jesteśmy najlepsi, mamy produkty najwyższej jakości, pracujemy z pasją,.. W studium przypadku przedsiębiorstwa mogą wykazać faktyczny przebieg i rezultat pracy, przez co w realny sposób przekonać do siebie interesantów. 

W jakich branżach stosuje się studium przypadku

Ta forma prezentacji ma przede wszystkim wzięcie w twórczych branżach, jak na przykład copywriting i social media, fotografia i tworzenie grafik, projektowanie stron internetowych, a więc we wszystkich usługach, które klientom trudno sobie wyobrazić i przewidzieć etapy realizacji i rezultat zlecenia. 

Jak stworzyć dobre case study

Jeśli pamiętasz z lekcji języka polskiego, że opowiadanie powinno mieć wstęp, rozwinięcie i zakończenie to ta wiedza jest podstawą do stworzenia prawidłowego case study. To jednak nie wszystko. Biorąc pod uwagę, że piszesz o procesie, musisz zadbać o właściwą chronologię. Pisaną treść możesz wzbogacić także o zdjęcia, a te nie powinny być przypadkowe, a dokumentujące przebieg działań. 

Na wstępie najlepiej przedstawić zadanie lub zarys problemu, z jakim Twoja firma musiała się zmierzyć oraz zakładane rozwiązanie i działania.  Dodatkowo możesz opisać, kim był Wasz klient i jakie miał wobec Was oczekiwania oraz z jaką propozycją do niego wyszliście.  W rozwinięciu powinieneś przedstawić podejście swoje lub pracowników firmy do tego problemu. Przedstaw pomysły, jakie mieliście, które wykorzystaliście, a z których zrezygnowaliście i dlaczego. Z czym się mierzyliście, jakie inne problemy stanęły Wam na drodze, z czego byliście zadowoleni, a co musieliście zmienić. Wstrzymaj się z rezultatami do samego końca i ujmij je w podsumowaniu w ostatniej części.

Oczywiście, chodzi tu o przedstawienie firmy w dobrym świetle, jednak zdecydowanie na plus wyjdzie śmiałe przedstawienie Waszych porażek i tego, jakie znaleźliście dla nich rozwiązania. Odbiorcom pokaże to Waszą niezłomność i determinację oraz umocni pewność o Waszym zaangażowaniu w dążeniu do celu.

O czym warto pamiętać

Aby w Twoim case study znalazło się jak najwięcej, warto, abyś na bieżąco dokumentował postępy i działania w obranym projekcie. Nie do tego stopnia, żebyś biegał za kolegami z pracy i robił im zdjęcia. Bardziej chodzi o to, byś uchwycił w obiektywie naprawdę ważne momenty, jak odbiór certyfikatów, ważne spotkania, szkolenia itp. Rób notatki, załóż teczkę na szkice projektów, dokumenty z przebiegu pracy,.. To wszystko będziesz mógł wykorzystać, tworząc case study. Ono samo w sobie może stać się także częścią prezentacji multimedialnej lub zakładką na stronie internetowej Twojej firmy.

Pisząc case study, wyobraź sobie, że jest to historia z motywem przewodnim i bohaterami. Niech nie stanie się ono tekstem z wykorzystaniem waszego wewnętrznego żargonu, a lekkim i przyjemnym opowiadaniem o Waszych zmaganiach z dobrym happy endem.

Przykłady

Jeśli na przykład opisujesz, jak tworzyliście teksty na stronę internetową swojego klienta, opowiedz najpierw, co nieco, jaki był ten klient i jaka była strona lub pomysł, który pierwotnie Wam przedstawił. Jak to odebraliście, do jakich doszliście wniosków i na jakie wpadliście pomysły. Następnie opisz, jak przebiegał research, jak zostały odebrane Wasze próbki tekstów, jakimi wskazówkami wymieniliście się z klientem. Co mu się podobało, co jeszcze przyszło Wam do głowy spontanicznie, a z czego w rezultacie zrezygnowaliście. Jeśli jest to możliwe przedstaw proces edycji przykładowego tekstu. Na końcu przedstaw rezultat, opowiedz o zadowoleniu klienta i podniesieniu jakości jego strony czy na przykład wyświetleń albo liczby zakupów, jeśli była to strona sklepu internetowego.

Jeśli opisujesz sesję zdjęciową dla klienta, przedstaw go czytelnikom. Jak się do Was zgłosił i czego oczekiwał, oraz co mu zaproponowaliście. W rozwinięciu opisz, co wydarzyło się podczas sesji, jak przebiegała, w jaki sposób wyróżniała się na tle innych. Jakie po drodze Wpadły Wam lub uczestnikowi sesji pomysły. Przedstawcie zdjęcie klienta, pokażcie efekt sesji przed i po obróbce. Na koniec opowiedzcie o satysfakcji klienta, a także o tym, co Wy wyciągnęliście z tej współpracy.

Mam nadzieję, że te przykłady nieco nakreśliły Wam case study?

Podsumowanie

Pamiętaj, aby pisane case study nie zmieniło się w zbiór przechwałek i superlatyw. Zadbaj o to, by było bardziej wiarygodne. Nadaj realizmu poprzez wprowadzenie liczb, jeśli to możliwe porównań procentowych czy wykresów. Przygotuj dokumenty, będące dowodem Waszych działań.

Weź pod uwagę, że case study staje się coraz modniejsze, a więc i popularne i niedługo być może przebije chwytliwe teksty reklamowe.

Monika Łojba

Udostępnij artykuł!

facebook twitter linkedin

Przeczytaj inne nasze artykuły