Go to content

Jak dobrać social media do branży, w której działasz?

Ola|3 września 2021

Media społecznościowe, a przynajmniej niektóre z nich, kojarzone są z aktywnością młodych ludzi. Na przykład Instagram lub Tik Tok. Portale społecznościowe początkowo miały służyć łatwiejszej komunikacji i zawieraniu znajomości. Dziś oczywiście dalej są wykorzystywane w tym celu, jednak szeroko rozumiana wymiana informacji i nawiązywanie kontaktów rewelacyjnie sprawdzają się także w marketingu.

Jedną z zasad profesjonalnego marketingu, w celu dotarcia do jak największego grona odbiorców, jest konieczność poznania ich preferencji i aktywności. Założenie profili we wszystkich możliwych mediach wcale nie będzie najlepszą decyzją. Dużo lepszą opcją jest staranne prowadzenie jednego czy dwóch kont niż byle jakie prowadzenie pięciu…

Co oferują social media?

Social media pozwalają być bliżej ludzi, a zatem także bliżej potencjalnych klientów. Prowadząc oficjalny profil, jako przedsiębiorca, lub swojej firmy, dajesz się lepiej poznać odbiorcom. Dzięki temu mają do Ciebie większe zaufanie, a Ty masz możliwość osobiście zabierać głos w dyskusjach oraz uczestniczyć w grupach tematycznych. Ponadto możesz śledzić panujące trendy, a także zapotrzebowania na dany produkt. Jest to zatem źródło wielu inspiracji i znaczącej dla prosperowania działalności źródło informacji.


Co więcej, dzięki mediom społecznościowym łatwo zdobędziesz ambasadora marki albo po prostu nawiążesz kontakty. Przyjrzysz się również z bliska działaniom konkurencji, a także szybko poinformujesz użytkowników portalu o nowej ofercie, usłudze bądź promocji. Social media to także miejsce, w którym nie musisz skupiać się wyłącznie na reklamie. Miej na uwadze, że odbiorcy oczekują od Ciebie kreatywności. Możesz ją wykazać np. poprzez atrakcyjny wpis, poradę w zakresie Twojej działalności czy wyrażenie opinii.

Na co zwrócić uwagę, dopasowując social media do branży

Najbardziej uniwersalnym kanałem, spośród mediów społecznościowych, jest Facebook. Świetnie sprawdzi się w przypadku niemal każdej branży. Nie musisz się jednak ograniczać do korzystania z niego. Wybór jest całkiem spory!


Facebook umożliwia pisanie tekstów różnych długości. Możesz, więc prowadzić go, jak bloga, ale licz się z tym, że media społecznościowe są miejscem szybkiego przepływu informacji i szybkiego ich przeglądania. Mało kto na dłużej przystanie przy rozbudowanym artykule.


Instagram lepiej natomiast nada się dla branż, w których istotna jest estetyka i ład. W eleganckiej galerii lepiej będzie wyeksponować kolekcje odzieżowe, biżuterie, meble czy grafiki. A więc wszystko to, co można w prosty sposób przeglądać, bez konieczności długiego scrollowania, albo przeszukiwania archiwum.


Twitter lub Linkedin świetnie sprawdzą się w przypadku branż kojarzonych z działalnością biurową i tak zwaną „papierkową”. To portale eksperckie, na których swoje porady czy usługi, chętnie prezentują przedstawiciele: biur rachunkowych, kancelarii prawnych czy firm consultingowych.

Na czym opiera się promowanie firmy w mediach społecznościowych

Przede wszystkim, aby profil w social mediach pełnił swoją funkcję i przyciągał klientów, dobrze poznaj swoją grupę odbiorców. Musisz określić, kto jest adresatem, jakie są jego preferencje, do jakiej grupy wiekowej się zalicza i kiedy jest najbardziej aktywny na danym portalu. Sprawdź konkurencje, fora dyskusyjne, opinie na temat swojej firmy. Stwórz profil oraz treści odpowiadające na pytania i oczekiwania użytkowników. Poznaj sposób działania algorytmów. Następnie zaplanuj czas, w jakim będziesz udostępniać kolejne wpisy. Regularność to kolejny klucz do sukcesu.


Aby social media miały większe zasięgi, musisz angażować swoich odbiorców. Zachęcaj ich do kontaktu i komentowania poprzez zadawanie pytań. Poproś czasem o głos w jakiejś sprawie i wyrażenie go np. poprzez reakcje. Zamieszczaj treści tak interesujące i oryginalne, że będą chcieli je sami udostępniać i promować. Dzięki temu więcej osób je zobaczy, a Ty zyskasz nowych klientów.


Na koniec zainwestuj w reklamy. Mogą się one okazać naprawdę tanie, jeśli prowadzony przez Ciebie profil zaowocuje pierwszą aktywnością. Mowa tu o komentarzach, reakcjach i udostępnieniach, które staną się podwaliną dla tego rodzaju promocji.

Czego unikać, decydując się na prowadzenie kilku kanałów w social mediach

Jeżeli planujesz prowadzić konto np. na uniwersalnym Facebooku i dodatkowo stworzyć profil na portalu najbardziej pasującym do Twojej branży, pamiętaj o oryginalności. Możliwe jest, że przynajmniej część Twoich odbiorców będzie korzystała z obu tych portali. Dużym rozczarowaniem może okazać się dla nich duplikowanie treści. Możesz na jednym z profili zamieścić część informacji lub zdjęć i poinformować użytkowników, że więcej szczegółów mogą znaleźć na drugim, do którego pozostawisz odnośnik.


Jeżeli już planujesz być na kilku portalach jednocześnie, zarezerwuj na nie swój czas. Jeśli nie dasz rady, przez co zaczniesz je zaniedbywać, może to odbić się niekorzystnie na Twojej firmie. Klienci mogą pomyśleć, że o nich nie dbasz.

Napędzając działalność czy sprzedaż swojej firmy, nie staraj się za wszelką cenę być wszędzie. Nie potrzebujesz wszystkich social mediów. Prowadzenie zbyt wielu kanałów może Cię tylko spowolnić. Jeśli natomiast masz już obraną ścieżkę, a i tak brakuje Ci rąk do prowadzenia profili, możesz skorzystać z usług copywriterskich. Profesjonaliści pomogą uniknąć najczęściej popełnianych błędów. Dodatkowo zajmą się promocją Twojej działalności.

Monika Łojba

Udostępnij artykuł!

facebook twitter linkedin

Przeczytaj inne nasze artykuły