Nie ulega wątpliwości, że porzucane koszyki są prawdziwą zmorą sklepów e-commerce. Termin porzuconego koszyka odnosi się do sytuacji, w której użytkownik spędza jakiś czas na stronie internetowej sklepu, przegląda strony produktów i dodaje artykuły do wirtualnego koszyka, jednak ostatecznie nie finalizuje transakcji. Im więcej przerwanych zakupów, tym mniejszy wskaźnik konwersji na stronie sklepu, czyli mniejszy odsetek osób, które zdecydowały się na zakup, w stosunku do ogólnej liczby odwiedzających. Porzucanie koszyków przyczynia się do wzrostu kosztów pozyskania klienta za pomocą działań marketingowych i zmniejszenia dochodów sklepu e-commerce. Dlaczego klienci porzucają koszyki i jak temu zapobiec?
Porzucanie koszyków – statystyki
Porzucanie koszyka zakupowego to powszechne zjawisko. Według danych Instytutu Baymarda z 2021 roku ze sfinalizowania transakcji rezygnuje ponad 68 proc. użytkowników. Najczęściej z pozostawianiem koszyków mają do czynienia sklepy e-commerce działające w branży uroda i pielęgnacja ciała (83 proc.). Problem ten niemal równie często dotyczy e-sklepów z branży dom i meble (79 proc.) oraz moda, akcesoria i ubiór (78 proc.). Do przerwania zakupów najbardziej skłonni są użytkownicy odwiedzający sklep na urządzeniu mobilnym (78 proc.), najrzadziej natomiast osoby korzystające z komputerów stacjonarnych (61 proc.).
Dlaczego klienci nie kończą zakupów?
Do najpopularniejszych przyczyn porzucania wirtualnego koszyka zakupowego należą:
- Wymóg rejestracji konta. Może być on szczególnie uciążliwy z punktu widzenia użytkowników, którzy chcą dokonać jednorazowego zakupu.
- Ograniczenie metod płatności. Brak opcji płatności za pobraniem czy dostępu do systemów płatności elektronicznej stanowi dla użytkowników istotną barierę. Jeśli chcesz uniknąć porzucania koszyków przez klientów Twojego sklepu e-commerce, zleć nam wdrażanie płatności internetowych (PayU, Przelewy24 itp.).
- Niewystarczająca ilość informacji na temat produktu. Kolejnym czynnikiem blokującym użytkowników przez sfinalizowaniem transakcji jest niewielka ilość danych na temat asortymentu. Jeśli ten problem może dotyczyć Twojego e-sklepu, zamów u nas opisy produktów do sklepu internetowego.
- Wysokie koszty dostawy. Zniechęcają one do dokonania zakupu w przypadku, gdy koszt wysyłki jest nieproporcjonalnie wysoki w stosunku do wartości koszyka.
- Skomplikowany proces płatności.
- Długi czas oczekiwania na wysyłkę towaru.
- Ukryte opłaty i inne niejasne koszty.
- Brak możliwości zapisania koszyka „na później”.
- Rygorystyczna polityka zwrotów.
- Problemy z wydajnością witryny, np. zbyt wolne ładowanie się strony.
Co zrobić, aby zapobiec porzucaniu koszyków?
Oto działania, które możesz podjąć, aby zminimalizować ilość porzuceń koszyków w Twoim sklepie online:
- Implementacja preferowanych metod płatności. Pozwól klientom płacić tak, jak lubią. Płatność za pomocą BLIKA czy też odroczenie płatności to w obecnych czasach standard.
- Uproszczenie ścieżki zakupowej. Ograniczenie kroków niezbędnych do sfinalizowania transakcji, np. wyeliminowanie zbędnych pól formularza, niewątpliwie zwiększy chęć użytkowników do dokończenia zakupu.
- Dostosowanie witryny pod kątem przeglądania i dokonywania płatności na urządzeniach mobilnych (telefon, tablet).
- Poprawienie wydajności strony sklepu e-commerce, tj. maksymalne skrócenie czasu oczekiwania na załadowanie się zawartości witryny.
- Przygotowanie jakościowych kart produktów.
- Przypominanie klientowi o pozostawionym koszyku w spersonalizowanej wiadomości e-mail.
- Eliminacja ukrytych kosztów.
- Oferowanie szybkiej wysyłki i łatwych zwrotów.
Jak zdalni.pl mogą pomóc ograniczyć ilość porzucanych koszyków?
Oferujemy wdrażanie płatności internetowych (PayU, Przelewy24 itp.) dla sklepów e-commerce. Z naszą pomocą zapewnisz klientom możliwość płacenia w najwygodniejszy dla nich sposób. Aby wyeliminować obawy odwiedzających Twoją witrynę związane z niewystarczającą ilością informacji o produktach, proponujemy stworzenie unikalnych opisów do sklepu internetowego. Jeśli jednak obecnie działasz na platformach sprzedażowych i dopiero zastanawiasz się nad uruchomieniem własnego sklepu, możemy zaproponować Ci tworzenie i obsługę sklepów e-commerce. Dla tych, którym zależy na zoptymalizowaniu doświadczenia użytkownika, oferujemy natomiast badanie satysfakcji klienta za pomocą call center.
Katarzyna Wacławska