Go to content

Porzucanie wirtualnych koszyków – jak temu zaradzić?

Ola|17 kwietnia 2024

Nie ulega wątpliwości, że porzucane koszyki są prawdziwą zmorą sklepów e-commerce. Termin porzuconego koszyka odnosi się do sytuacji, w której użytkownik spędza jakiś czas na stronie internetowej sklepu, przegląda strony produktów i dodaje artykuły do wirtualnego koszyka, jednak ostatecznie nie finalizuje transakcji. Im więcej przerwanych zakupów, tym mniejszy wskaźnik konwersji na stronie sklepu, czyli mniejszy odsetek osób, które zdecydowały się na zakup, w stosunku do ogólnej liczby odwiedzających. Porzucanie koszyków przyczynia się do wzrostu kosztów pozyskania klienta za pomocą działań marketingowych i zmniejszenia dochodów sklepu e-commerce. Dlaczego klienci porzucają koszyki i jak temu zapobiec? 

Porzucanie koszyków – statystyki

Porzucanie koszyka zakupowego to powszechne zjawisko. Według danych Instytutu Baymarda z 2021 roku ze sfinalizowania transakcji rezygnuje ponad 68 proc. użytkowników.  Najczęściej z pozostawianiem koszyków mają do czynienia sklepy e-commerce działające w branży uroda i pielęgnacja ciała (83 proc.). Problem ten niemal równie często dotyczy e-sklepów z branży dom i meble (79 proc.) oraz moda, akcesoria i ubiór (78 proc.). Do przerwania zakupów najbardziej skłonni są użytkownicy odwiedzający sklep na urządzeniu mobilnym (78 proc.), najrzadziej natomiast osoby korzystające z komputerów stacjonarnych (61 proc.). 

Dlaczego klienci nie kończą zakupów?

Do najpopularniejszych przyczyn porzucania wirtualnego koszyka zakupowego należą:

  • Wymóg rejestracji konta. Może być on szczególnie uciążliwy z punktu widzenia użytkowników, którzy chcą dokonać jednorazowego zakupu.
  • Ograniczenie metod płatności. Brak opcji płatności za pobraniem czy dostępu do systemów płatności elektronicznej stanowi dla użytkowników istotną barierę. Jeśli chcesz uniknąć porzucania koszyków przez klientów Twojego sklepu e-commerce, zleć nam wdrażanie płatności internetowych (PayU, Przelewy24 itp.). 
  • Niewystarczająca ilość informacji na temat produktu. Kolejnym czynnikiem blokującym użytkowników przez sfinalizowaniem transakcji jest niewielka ilość danych na temat asortymentu. Jeśli ten problem może dotyczyć Twojego e-sklepu, zamów u nas opisy produktów do sklepu internetowego. 
  • Wysokie koszty dostawy. Zniechęcają one do dokonania zakupu w przypadku, gdy koszt wysyłki jest nieproporcjonalnie wysoki w stosunku do wartości koszyka. 
  • Skomplikowany proces płatności.
  • Długi czas oczekiwania na wysyłkę towaru.
  • Ukryte opłaty i inne niejasne koszty. 
  • Brak możliwości zapisania koszyka „na później”.
  • Rygorystyczna polityka zwrotów.
  • Problemy z wydajnością witryny, np. zbyt wolne ładowanie się strony.

Co zrobić, aby zapobiec porzucaniu koszyków?

Oto działania, które możesz podjąć, aby zminimalizować ilość porzuceń koszyków w Twoim sklepie online:

  • Implementacja preferowanych metod płatności. Pozwól klientom płacić tak, jak lubią. Płatność za pomocą BLIKA czy też odroczenie płatności to w obecnych czasach standard.
  • Uproszczenie ścieżki zakupowej. Ograniczenie kroków niezbędnych do sfinalizowania transakcji, np. wyeliminowanie zbędnych pól formularza, niewątpliwie zwiększy chęć użytkowników do dokończenia zakupu.
  • Dostosowanie witryny pod kątem przeglądania i dokonywania płatności na urządzeniach mobilnych (telefon, tablet). 
  • Poprawienie wydajności strony sklepu e-commerce, tj. maksymalne skrócenie czasu oczekiwania na załadowanie się zawartości witryny. 
  • Przygotowanie jakościowych kart produktów. 
  • Przypominanie klientowi o pozostawionym koszyku w spersonalizowanej wiadomości e-mail.
  • Eliminacja ukrytych kosztów.
  • Oferowanie szybkiej wysyłki i łatwych zwrotów.

Jak zdalni.pl mogą pomóc ograniczyć ilość porzucanych koszyków?

Oferujemy wdrażanie płatności internetowych (PayU, Przelewy24 itp.) dla sklepów e-commerce. Z naszą pomocą zapewnisz klientom możliwość płacenia w najwygodniejszy dla nich sposób. Aby wyeliminować obawy odwiedzających Twoją witrynę związane z niewystarczającą ilością informacji o produktach, proponujemy stworzenie unikalnych opisów do sklepu internetowego. Jeśli jednak obecnie działasz na platformach sprzedażowych i dopiero zastanawiasz się nad uruchomieniem własnego sklepu, możemy zaproponować Ci tworzenie i obsługę sklepów e-commerce. Dla tych, którym zależy na zoptymalizowaniu doświadczenia użytkownika, oferujemy natomiast badanie satysfakcji klienta za pomocą call center

Katarzyna Wacławska

Udostępnij artykuł!

facebook twitter linkedin

Przeczytaj inne nasze artykuły